Poniesione na wydrukowanie katalogów wydatki nie mają cech reprezentacji i reklamy lecz charakter pozostałych wydatków poniesionych w celu uzyskania ... - Interpretacja - DUS-PBF/415/25/2004 r./K.Sz.

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.06.2004, sygn. DUS-PBF/415/25/2004 r./K.Sz., Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Poniesione na wydrukowanie katalogów wydatki nie mają cech reprezentacji i reklamy lecz charakter pozostałych wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...).

Prowadzi Pan w ramach działalności m. in. sprzedaż wysyłkową towarów, w tym celu wydrukowane zostały katalogi ofertowe, które zawierają krótki opis techniczny towaru, informację o sposobie składania zamówienia, formularz zamówienia oraz orientacyjną cenę.

Same przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęć "reprezentacja" i "reklama". W celu ich wyjaśnienia można się więc posłużyć "Słownikiem języka polskiego". Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach i możliwościach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reprezentacja to natomiast okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

W potocznym rozumieniu "reprezentacja" - to wszelkie działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku o firmie, natomiast "reklama" - to działania mające na celu zachwalanie lub zachęcanie potencjalnych klientów do nawiązania (utrzymania) kontaktów gospodarczych, nabywania towarów, itp. Reklama stanowi zachętę do nabywania określonych towarów lub korzystania z określonych usług. Może to być np. rozpowszechnianie wiadomości o towarach za pomocą ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji, za pomocą plakatów. Polega ona na rozpowszechnianiu pochlebnych wiadomości o sobie, o sprzedawanych towarach i świadczonych usługach, a także i miejscach i możliwościach ich nabycia. Reprezentacja odnosi się natomiast do ubioru pracowników, wystroju firmy, czy sposobu podejmowania interesantów i kontrahentów.

Z powyższego wynika, że wydrukowane katalogi nie stanowią ani reprezentacji ani reklamy lecz noszą cechy informacji handlowej. Zawierają jedynie dane niezbędne dla zawarcia umowy kupna - sprzedaży, np. przedmiot oferty, cenę sprzedaży, miejsce i warunki nabycia towarów. Nie zawierają one natomiast - w przeciwieństwie do reklamy - elementów zachęcających do kupna ani elementów wartościujących. Reklama ma bowiem na celu nakłonienie potencjalnego nabywcy do kupna, natomiast informacja ma za zadanie tylko zawiadomienie. Przedmiotowe katalogi stanowią swego rodzaju, zważywszy na specyfikę działalności (sprzedaż wysyłkowa) ofertę handlową.

W świetle powyższego kwalifikacja dokonana przez Państwa tychże wydatków, jako pozostałych wydatków służących uzyskaniu przychodu jest prawidłowa i zgodna z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro tenże wydatek nie stanowi kosztów reprezentacji i reklamy to zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) nie rodził on obowiązku podatkowego i konieczności wystawiania faktury wewnętrznej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uległa zmianie po dacie wejścia przez Polskę do Unii Europejskiej. Zatem poniesienie kosztów wydania przedmiotowych katalogów stanowi po 1.05.2004 r. również koszt uzyskania przychodu po myśli art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w postaci pozostałych wydatków nie będących kosztami reprezentacji i reklamy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy - rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (w tym wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia), jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W ust. 3 artykułu 7 postanowiono jednak, że powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Z ww. uregulowań wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, które stanowi odpłatną dostawę towarów (w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek) na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W związku z powyższym czynność przekazania potencjalnym klientom katalogów zawierających informację handlową (co wiąże się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem) podlega z dniem 1 maja 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatek naliczony związany z ich nabyciem podlega odliczeniu.

Nie podlega natomiast opodatkowaniu przekazanie takich katalogów, jeżeli spełniają one kryteria prezentów małej wartości (art. 7 ust. 3 - 6 ww. ustawy).

Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie