Temat interpretacji
Zgodnie z § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475, zm. Dz. U. Nr 224, poz. 2226): "Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów (...) na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności".
§ 3 pkt 1 lit. b przywołanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi (a nie jak podano we wniosku § 2 ust. 1 pkt b) definiuje dla potrzeb rozporządzenia termin "materiały (surowce) podstawowe". Są nimi: "materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi".
Niewątpliwie grunt wejdzie w skład przyszłego produktu (efektu finalnego działalności budowlanej wnioskodawcy) jakim będzie budynek mieszkalny przeznaczony na sprzedaż. Jednakże z przedmiotowego wniosku wynika, że na koniec roku podatkowego przedmiotowa działka budowlana nie zostanie pozostawiona w takim stanie w jakim znajdowała się w momencie zakupu. Wnioskodawca przewiduje adaptację gruntu na potrzeby budowy poprzez wykonanie robót ziemnych takich jak: niwelacja terenu czy likwidacja osuwisk, zatem w przedmiotowym przypadku grunt budowlany z wykonanymi na nim robotami ziemnymi nie będzie materiałem podstawowym w rozumieniu przywołanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi podatkowej.
Z uwagi na charakter działalności i zakres planowanych prac w przedmiotowym przypadku ww. grunt należy zakwalifikować do "produkcji niezakończonej". Zgodnie z § 3 pkt 1 lit. e przywołanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi podatkowej uważa się za nią:
"produkcję w toku oraz półwyroby (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem", natomiast § 29 ust. 3 tegoż rozporządzenia stanowi, że: "Przy działalności usługowej i budowlanej produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym, że nie może to być wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej".
Zgodnie z § 3 pkt 4 przywołanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi podatkowej za koszt wytworzenia uważa się wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, z wykonywaniem usług lub pozyskaniem (wydobyciem) kopalin, z wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług".
Zatem dla celów przedmiotowej działalności na potrzeby wyceny "produkcji niezakończonej" w przedmiotowej sprawie należy przyjąć cenę zakupu gruntu wraz z kosztami wykonanych na nim robót, a zatem wycena rzeczoznawcy majątkowego nie znajdzie tutaj zastosowania, toteż w tej kwestii tut. organ podatkowy nie przychyla się do stanowiska wnioskodawcy.
Nadmienia się ponadto, że kwestię wyceny spisu z natury reguluje § 29 rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi podatkowej, a nie jak przytacza wnioskodawca § 19 tegoż rozporządzenia.
Natomiast w kwestiach dotyczących roku 2005:
według zapisu art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości organ podatkowy pierwszej instancji na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z powyższego wynika, że organ podatkowy nie ma uprawnienia do udzielania informacji dotyczących stanu prawnego jaki będzie obowiązywał w przyszłości, zatem nie jest uprawniony do udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w 2005 roku.