Temat interpretacji
W dniu 15.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Pismem z dnia 18.05.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 07.06.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że w 2004 r. Wspólnota Mieszkaniowa sporządziła sprawozdanie z kosztów utrzymania poszczególnych nieruchomości za okres od 01.01.2003 r. do 31.12.2003 r. Każdy mieszkaniec wspólnoty otrzymał ww. rozliczenie kosztów, w którym wyszczególniono kwotę zaoszczędzoną z wpłat na centralne ogrzewanie. W dniu 30.03.2004 r. mieszkańcy wspólnoty mieszkaniowej na zebraniu ogólnym podjęli uchwałe, o przeznaczeniu zaoszczędzonych środków pieniężnych z wpłat za centralne ogrzewanie na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej.
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Natomiast w myśl przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmizn.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. wysokość wydatków poniesionych przez podatnika w roku podatkowym z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ustala się jedynie na postawie dowodu wpłaty.
Użyte przez ustawodawcę pojęcie,,dowód wpłaty" jest pojęciem szerokim. Za dowód wpłaty na przedmiotowy fundusz należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej. W praktyce często wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy podatnicy dokonują w ogólnej kwocie, łącznie z innymi składnikami opłaty czynszowej i innych należności wobec spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na jednym dowodzie wpłaty. W takiej sytuacji z dowodu wpłaty niekiedy nie sposób jednoznacznie wywnioskować wysokość wniesionych przez podatnika wpłat na przedmiotowy fundusz. Powyższe nie pozbawia jednak prawa do odliczenia z ww. tytułu, dlatego też w takim przypadku, w celu dowodowym, wystarczającym będzie posiadanie obok dowodu wpłaty również dokumentu zawierającego informację o wysokości wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy.
Wspólnota Mieszkaniowa podjęła uchwałę o przeznaczeniu zaoszczędzonych środków finansowych z opłat za centralne ogrzewanie na rzecz funduszu remontowego wspólnoty i na tę okoliczność sporządziła dokumenty, z których wynika kwota przekazana z ww. tytułu na wyodrębniony fundusz remontowy. W ocenie tut. organu podatkowego dokumenty te uprawniają członków wspólnoty do dokonania odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowej.Zatem według stanu prawnego obowiązującego w 2004 r. i przedstawionych argumentów we wniosku, stanowisko jakie zajęła strona w ww. sprawie, zdaniem tutejszego organu podatkowego - jest prawidłowe
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.