Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 05.04.2005 r. i uzupełnionym w dniu 12.05.2005 r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie złożenia korekty deklaracji PIT-5 za styczeń 2005 r.
- za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05.04.2005 r. złożył Pan w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny.
Z Powiatowego Urzędu Pracy w Olsztynie otrzymał Pan dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej w kwocie 11.150 zł, która wpłynęła na konto 29 grudnia 2004 r.
Od 01.01.2005 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą, a kwota dotacji została zaksięgowana po stronie przychodów w księdze przychodów i rozchodów i w rezultacie został zapłacony podatek dochodowy w wys. 620,20 zł.
Dowiedział się Pan, że dotacje są zwolnione z podatku.
W związku z powyższym zwraca się Pan z pytaniem - w jaki sposób można odzyskać zapłacony podatek?
W Pana ocenie - należy zrobić korektę deklaracji PIT-5 za m-c styczeń 2005 r. nie ujmując kwoty dotacji i tym samym nie będzie podatku do
zapłacenia. Natomiast poprosić na piśmie Urząd Skarbowy, aby już zapłacony podatek zaliczyć na poczet przyszłych podatków. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 12.05.2005 r. informuje Pan, że wraz ze złożeniem korekty deklaracji PIT-5 za m-c styczeń 2005 r. należy złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje:
Otrzymane środki z Powiatowego Urzędu Pracy stanowią dla podatnika (osoby bezrobotnej) przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Jednakże Minister Finansów korzystając z przysługującego mu prawa na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy (...), wydając w dniu 25 kwietnia 2005 r. rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów), które zostało opublikowane 27 kwietnia 2005 r. w Dz. U. nr 70, poz. 630.
Ponieważ dotację otrzymał Pan w 2004 r. jako osoba bezrobotna, a zatem nie stanowiła ona źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza wymieniona w art. 10 ust. 1 pkt 3, a tym samym otrzymane środki na jej rozpoczęcie nie powinny być zaksięgowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako przychód m-ca stycznia 2005 r.
Celem rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy należy odnieść się do przepisów cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa. Przepis art. 72 § 1 pkt 1 tejże ustawy traktujący o nadpłacie stanowi, że za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Natomiast art. 75 § 2 pkt 1 lit. a, wskazuje, że uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku przysługuje podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali m.in. zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek, a § 3 tegoż artykułu precyzuje, że w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane deklaracje.
Złożenie korekt deklaracji winno być uzupełnione pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 Ordynacji podatkowej).
Na zasadzie art. 81a § 1 pkt 1, podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklaracje), jeżeli w deklaracjach, o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek
(...).
Reasumując
chcąc odzyskać zapłacony podatek ma Pan prawo do złożenia korekty deklaracji PIT-5 za m-c styczeń 2005 r. składając jednocześnie wniosek o stwierdzenie nadpłaty.
Natomiast aby nadpłacony podatek zaliczyć na poczet przyszłych podatków należy złożyć (lub przesłać) odrębny wniosek w tej sprawie do tut. organu podatkowego.
W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał, że stanowisko wnioskodawcy w przedstawionej kwestii jest prawidłowe i postanowił jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2
ustawy - Ordynacja podatkowa.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50zł od każdego załącznika