Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz art. 45 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, po rozpatrzeniu wniosku P. z dnia 8.03.2005 r. (znak: DO/II/125/2005) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego postanawia nie potwierdzać stanowiska przedstawionego we wniosku.
W dniu 8.03.2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek P. sp. z o. o. w P. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji odnośnie zwolnienia przedmiotowego dochodu podatnika z otrzymanego odszkodowania za bezprawne rozwiązanie umowy o pracę. We wniosku płatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
P. w P. jako płatnik rozwiązało umowę o pracę ze swoim pracownikiem z zachowaniem trzymiesięcznego wypowiedzenia. Pracownik, nie zgadzając się z powyższym, wniósł odwołanie do Sądu Rejonowego żądając uznania wypowiedzenia umowy za bezprawną. Sąd przychylił się do wniosku pracownika uznając wypowiedzenie umowy za niezgodne z prawem. Tytułem odszkodowania Sąd zasądził na rzecz pracownika odszkodowanie w wysokości 6.747,84 zł. Część zasądzonego odszkodowania w kwocie 2.249,28 zł P. jako były płatnik wypłacił pracownikowi, nie potrącając należnych zaliczek na podatek dochodowy. P., zajmując stanowisko w tej sprawie, twierdzi, iż nie ma obowiązku rozliczać byłego pracownika ze względu na rozwiązanie umowy o pracę oraz że podatnik powinien ująć wypłaconą kwotę odszkodowania w zeznaniu rocznym i uiścić z tego tytułu podatek dochodowy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu nie potwierdza stanowiska P.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nnr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydawanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem m.in.:
- określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
- odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód.
Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku są otrzymane odszkodowania, jeśli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Do takich odrębnych ustaw należy m.in. Kodeks pracy - ustawa z dnia 26.06.1974 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Oznacza to, że jeśli wysokość lub zasady ustalania danego odszkodowania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw, a nie jest on wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym wśród wskazanych wyjątków od zasady, jest ono zwolnione od podatku, bez względu na wysokość, oraz bez względu na fakt, że prawo do tego odszkodowania zostało potwierdzone wyrokiem sądu. Tak więc wolne od podatku są m.in. przewidziane w art. 45 ustawy - Kodeks pracy odszkodowania za nieuzasadnione lub naruszające przepisy o wypowiadaniu umów o pracę rozwiązanie umowy o pracę. W świetle powyższego odszkodowanie wypłacone na podstawie art. 45 ustawy - Kodeks pracy korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie zachodzi więc konieczność rozstrzygnięcia problemu czy płatnik ma pobrać zaliczkę na podatek, czy pracownik winien opodatkować przychód w zeznaniu rocznym.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień jej wydania, odnosi się do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.