Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie Banku przedstawionej w
złożonym wniosku z dnia 07/03/2005 r. ( data wpływu do urzędu 10/03/2005)
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Banku za nieprawidłowe w części zapytania dotyczącej prawidłowego określenia wysokości wpłat, o której mowa w art. 30 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Bank za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej Bankowego Domu Maklerskiego prowadzi indywidualne konta emerytalne (dalej IKE) między innymi w formie rachunku papierów wartościowych oraz rachunku pieniężnego służącego do jego obsługi.
Zapytanie Banku dotyczy prawidłowości ustalania podstawy opodatkowania w przypadku zaistnienia zdarzenia powodującego opodatkowanie dochodu uzyskanego z tytułu oszczędzania na IKE. Zadane pytanie sprowadza się do właściwego określenia definicji "sumy wpłat", o której mowa w art. 30 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem Banku w/w pojecie należy precyzować przy użyciu definicji "wpłaty" wskazanej w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205) - zwaną dalej ikeu - co tym samym wskazuje, iż wartość przyjętych na IKE wypłat transferowych z pracowniczego programu emerytalnego (dalej również ppe) nie będzie pomniejszała wartości środków zgromadzonych na rachunku IKE oszczędzającego obliczonej na dzień dokonania zwrotu dla celów prawidłowego ustalenia dochodu do opodatkowania. Składając przedmiotowy wniosek Bank prosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego stanowiska.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia.
Regulacje prawne zawarte w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwanej dalej updf dotyczące zasad opodatkowania oszczędności zgromadzony na IKE:
Zgodnie z:
- art. 30 ust. 1 od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy
- pkt 7a z tytułu gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych - w wysokości 75% uzyskanego dochodu na każdym indywidualnym koncie emerytalnym(..).
- art. 30a ust. 1 od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:
- pkt 10 od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie(...).
Z przypadkami opodatkowania dochodów z tytułu gromadzenia oszczędności na indywidualnym koncie emerytalnym mamy do czynienia tylko w tych dwóch wymienionych wyżej sytuacjach.
Zgodnie z art. 30 ust. 3a w związku z art. 30a ust. 8 updf dochodem oszczędzającego na IKE o którym mowa wyżej, będącym podstawą opodatkowania, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz latach poprzednich.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 updf wolne od podatku dochodowego są:
- pkt 58a dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:
a) gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,
b) wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,
c) wypłatą transferową
- z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość.
Na podstawie w/w przepisów należy stwierdzić, iż prawidłowe ustalenie wysokości dochodu uzyskanego z tytułu oszczędzania na IKE w przypadku zaistnienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych zależne jest od:
- wartości środków zgromadzonych na rachunku IKE oraz
- od sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne
ustalonych na dzień dokonania zwrotu.
Wysokości dochodu, o którym mowa wyżej nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podlega dochód (zysk) faktycznie uzyskany z tytułu oszczędzania na IKE.
Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu przez pojęcie "wpłat" użyte w art. 30 ust. 3a updf należy rozumieć zarówno sumę wpłat ogółem dokonanych przez oszczędzającego, jak i sumę wpłaconych składek w przypadku gdy na IKE oszczędzającego dokonano przyjęcia wypłaty transferowej z pracowniczego programu emerytalnego.
Należy bowiem zauważyć, iż wszelkie wypłaty środków zgromadzonych w ramach ppe, bez względu na czas i podmiot, do którego kierowana jest wypłata, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych. Powyższe związane jest z opodatkowaniem składek zarówno podstawowej (finansowanej przez pracodawcę), jak i dodatkowej (potrącanej z wynagrodzenia po jego opodatkowaniu) już w momencie ich wnoszenia do programu.
W przypadku ppe opodatkowany jest bowiem jedynie dochód uczestnika ppe z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych - zgodnie z postanowieniami art. 30 ust. 3a updf w związku z art. 30 ust. 8 updf.
W związku z powyższym nie zaliczenie przyjętych w ramach wypłaty transferowej z ppe składek do sumy wpłat, o której mowa w art. 30 ust. 3a updf - w momencie opodatkowania dochodu z IKE - spowodowałoby powtórne opodatkowanie określonych wyżej środków pieniężnych. Bez wątpienia bowiem przyjęte wypłaty transferowe z ppe składają się na ogólną wartość środków zgromadzonych na rachunku IKE oszczędzającego.
Stanowisko Banku w tym zakresie uznano zatem za nieprawidłowe.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, że:
1. interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Bank i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez składającego zapytanie;
1. interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Bank i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez składającego zapytanie;
3. nie będzie informował o zmianach stanu prawnego zaistniałych po dniu wydania interpretacji.
Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania postanowienia.