DECYZJA - Interpretacja - PB2/005-SIP-148/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.09.2005, sygn. PB2/005-SIP-148/05, Izba Skarbowa w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

- zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 12 lipca 2005r. Nr PD3.1.415-11/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 6 maja 2005r. wystąpiono do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - ..., spółka cywilna ..., z siedzibą w .... W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka zleciła przygotowanie wniosku o dotację z Unii Europejskiej, który został złożony do Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. W Toruniu. Za przygotowanie powyższego wniosku spółka otrzymała fakturę VAT.

Zapytanie, przedstawione w ww. piśmie, dotyczyło kwestii czy wydatek poniesiony na opracowanie wniosku o uzyskanie dotacji będzie stanowić koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem spółki skoro wniosek o dotację ma służyć osiągnięciu wzrostu przychodów z działalności gospodarczej poprzez inwestycje, zatem wydatek poniesiony na jego sporządzenie stanowi koszt uzyskania przychodu.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, postanowieniem z dnia 12 lipca 2005r. Nr PD3.1.415-11/05, uznał zaprezentowane w przedmiotowym wniosku stanowisko - za prawidłowe.

W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, powołał przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w myśl którego uznał, iż poniesiony wydatek na opracowanie wniosku o dotację z Unii Europejskiej podlega zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów, bowiem dotacja docelowo będzie służyła osiągnięciu dodatkowego przychodu poprzez inwestowanie w przedsięwzięcie w zakresie innowacyjności produkcji, zatem zachodzi związek przyczynowy między poniesionym wydatkiem a uzyskaniem przychodu.

Na ww. postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, nie złożono zażalenia, zatem przedmiotowe postanowienie stało się ostateczne.

W myśl art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego, z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza obowiązujące prawo.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku stwierdził, że postanowienie to narusza obowiązujące prawo.

Zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione z podatku dochodowego.

A zatem wydatki za usługę w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie, pokryte z własnych środków, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ze względu na ich związek z przychodami zwolnionymi (dofinansowanie ze środków unijnych).

W myśl zaś postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W opinii tut. organu, w związku z faktem, iż zapłata za sporządzenie wniosku była bezpośrednio związana z osiągnięciem przychodu zwolnionego w postaci dotacji, poniesione wydatki w celu uzyskania tych przychodów nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 cyt. Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

Z powyższych zatem względów orzeczono jak w sentencji.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, ul. Dr E. Warmińskiego 18, 85 - 950 Bydgoszcz, w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

Izba Skarbowa w Bydgoszczy