Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, po... - Interpretacja - IS.IX/2-423/32/05

Shutterstock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2005, sygn. IS.IX/2-423/32/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle z dnia 2.06.2005 r. (znak: PD/415/9/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 6.04.2005 r. za nieprawidłowe w całości.

Pismem z dnia 6.04.2005 r. C. zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa). Zapytanie wnioskodawcy dotyczyło obowiązków płatnika w przypadku wydania z ZFŚS pracownikom C., będącym równocześnie emerytami talonów towarowych. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie, C. stwierdziło, iż w tym przypadku nie należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ świadczeniobiorców zakwalifikowano do grupy emerytów, dla których świadczenia te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle, dokonując oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy w tym przedmiocie, postanowieniem z dnia 2.06.2005 r. (znak: PD/415/9/05) uznał, iż jest ono prawidłowe w zakresie odnoszącym się do świadczeń rzeczowych otrzymanych przez emerytów będących przed przejściem na emeryturę pracownikami C.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując analizy obowiązujących przepisów prawa w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl art. 12 ust. 4 za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Bezspornie w stanie faktycznym świadczeniobiorcy pozostają aktualnie z C. w stosunku pracy i pomimo, iż posiadają równocześnie status emerytów w dalszym ciągu są pracownikami C. i mają do nich zastosowanie przepisy dotyczące pracowników. W tym przypadku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracowników, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W myśl powyższego, skoro talony nie są świadczeniami rzeczowymi w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, to wartość wydanych pracownikom C. (również posiadających status emeryta, bez względu na to z jakiego zakładu odeszli na emeryturę) talonów towarowych nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w ww. art. 12 ust. 1 ustawy. Konsekwencją takiej kwalifikacji przychodów jest spoczywający na C. obowiązek płatnika określony w art. 31, 38 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy według miejsca zamieszkania płatnika zaliczek na podatek, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru. Zauważyć należy, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć w tym przypadku zastosowania, bowiem dotyczy świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy (...).

Powyższe skutkuje zmianą przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, albowiem postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle z dnia 2.06.2005 r. (znak: PD/415/9/05) rażąco narusza prawo.

Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez płatnika. Interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. W myśl zapisu art. 14b § 5 ordynacji podatkowej, zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona stronie.

Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie