Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art.216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w związku z Pana wnioskiem w sprawie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiapotwierdzić stanowisko zawarte w Pana piśmie.
UZASADNIENIE
Z przedstawionych w piśmie okoliczności faktycznych wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie importu oraz sprzedaży suchej karmy dla psów i kotów. W ramach prowadzonej działalności uczestniczy Pan w targach oraz wystawach dla psów organizowanych przez Związek Kynologiczny, na których prezentuje Pan swój towar oraz funduje nagrody w postaci pucharów, koszulek, czapek. Wszystkie fundowane przez Pana nagrody opatrzone są znakiem firmowym - logo przedsiębiorstwa, a dodatkowo informacje o firmie i sprzedawanych przez nią produktach zamieszczane są przez organizatora imprezy w folderach wystawowych. W związku z powyższym Pana pytanie dotyczy możliwości zaliczenia całości wydatków poniesionych w związku z uczestnictwem w wystawach oraz targach i zakupem nagród do kosztów uzyskania przychodu.
Zgodnie z treścią art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz.176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23 wspomnianej ustawy. Z kolei w myśl art.23 ust.1 pkt 23 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w
inny sposób. Z przytoczonych powyżej przepisów wynika zatem, że aby koszty poniesione przez podatnika na reklamę mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodu muszą pozostawać w bezpośrednim związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz wpływać na wielkość osiągniętego przez podatnika przychodu. Ponadto sposób prowadzenia reklamy, w szczególności określenie jej charakteru jako reklamy publicznej lub też niepublicznej ma decydujące znaczenie w kontekście ustalenia czy podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całość poniesionych wydatków na reklamę, czy tylko kwotę ograniczoną limitem wynikającym z art.23 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie ulega zatem wątpliwości, że działania polegające na fundowaniu nagród rzeczowych, które organizator wystawy czy targów przekazuje na rzecz osób trzecich, uczestników wystaw czy targów, w sytuacji gdy wszystkie nagrody rzeczowe zawierają znak firmowy oraz nazwę sponsora,
mieszczą się w pojęciu reklamy, czyli działań mających na celu rozpropagowanie wśród potencjalnych nabywców produktów oferowanych przez reklamodawcę lub też samej marki, czy znaku firmowego reklamodawcy. Z powyższego wynika, że wydatki poniesione przez podatnika mieszczą się w zakresie pojęcia reklamy i niewątpliwie pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wpływając na wielkość osiąganych przychodów. Zgodnie z brzmieniem powołanego wyżej art.23 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby koszty związane z reklamą mogły zostać zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów, reklama musi być prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W związku z tym w przedmiotowej sprawie konieczne jest ustalenie znaczenia pojęć "reklama publiczna" oraz "reklama niepubliczna". Powszechnie przyjmuje się, że do reklamy publicznej należy zaliczyć takie działania jak uczestnictwo w publicznych imprezach reklamowych, czy
inne działania o charakterze reklamowym skierowane do anonimowego kręgu odbiorców. W rozpatrywanej sprawie reklamuje Pan swoją firmę podczas targów i wystaw, czyli imprez o charakterze masowym. Ponadto wskazał Pan, iż reklama jego przedsiębiorstwa umieszczana jest w folderach wydawanych przez organizatora imprezy, do których dostęp mają wszycy uczestnicy wystaw czy targów. W związku z tym powyższą formę reklamy należy zakwalifikować jako reklamę publiczną, a zatem koszty tego typu reklamy nie podlegają limitowi określonemu w art.23 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze powyższą interpretację przepisów podatkowych dokonaną na podstawie przedstawionego przez Pana stanu faktycznego, stwierdzić należy, że ma Pan prawo zaliczenia całości wydatków poniesionych w związku z uczestnictwem w targach i wystawach do kosztów uzyskania przychodów.
POUCZENIE: Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia, o czym stanowi art.236 §2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz 60 z późn. zm.).