Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. czy wartość promocyjnych składek stanowi dla osób fizycznych będących pracownikami Spółki przychód na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca
1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i zostanie opodatkowany zgodnie z zasadami opodatkowania wynagrodzeń pracowników etatowych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny.
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe,
U z a s a d n i e n i e
- ubezpieczenia indywidualne: w przypadku sprzedaży ubezpieczeń przez internet Spółka pokryje za ubezpieczających drugą składkę,
- ubezpieczenia grupowe: w ramach promocji Spółka zwolni ubezpieczającego z opłacenia jednej składki.
W stanie faktycznym przedstawionym w wystąpieniu Spółki, wynika, że zgodnie z ogólnymi Warunkami Ubezpieczeń ubezpieczający zobowiązany jest do zapłaty składek ubezpieczeniowych. Finlife w ramach promocji może pokryć jedną lub kilka składek ubezpieczeniowych należnych od ubezpieczającego, np.:
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ Spółka uznała, że wartość promocyjnych składek stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy i zostanie opodatkowany zgodnie z zasadami opodatkowania wynagrodzeń pracowników etatowych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Wartość dopłat dokonywanych przez pracodawcę do zawieranych przez pracowników ubezpieczeń stanowi zatem przychód pracowników ze stosunku pracy. Przychód ten powstaje w dacie dokonania dopłaty. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 w/w ustawy przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość tego przychodu należy określić wg zasad wymienionych w art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 31 w/w ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu kwoty promocyjnych składek w postaci dopłat do zawieranych ubezpieczeń przez pracowników, stanowią przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według takich samych zasad jak wynagrodzenie za pracę.
W związku z powyższym Spółka jako płatnik jest obowiązana obliczyć i pobrać zaliczki na podatek dochodowy od wartości tych dopłat. Zatem stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznego stanu prawnego.