POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/NG/GF/VII/415-57/05/GS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. 1433/NG/GF/VII/415-57/05/GS, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów postanawia stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, uznać za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny podany we wniosku wnioskodawcy jest następujący:

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż: W 2001r. Podatnik zgłosił działalność gospodarczą i wybrał opodatkowanie podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych ; w 2002r. zawiadomił o zawieszeniu działalności , które co parę miesięcy jest przedłużane do czasu ewentualnego jej wznowienia lub likwidacji.

Pytanie podatnika:

Czy raz złożone zawiadomienie o zawieszeniu działalności gospodarczej jest wystarczające, czy należy cyklicznie powtarzać składanie zawiadomień dotyczących ewentualnego zawieszenia działalności ?

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

Podatnik uważa, że raz złożona w Urzędzie informacja w tej sprawie jest wystarczająca i nie ma konieczności jej cyklicznego powtarzania, aż do momentu ostatecznego wyjaśnienia sytuacji tj. wznowienia działalności lub zlikwidowania firmy oraz, że okres trwania zawieszenia działalności nie jest ograniczony przepisami i decyzję o wznowieniu lub zlikwidowaniu działalności może Pan podjąć w wybranym przez siebie momencie.

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Pojęcie "zawieszenia działalności gospodarczej" nie zostało zdefiniowane ani w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), ani w ustawie z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.)Okoliczności, w których podatnicy mogą dokonać zawieszenia działalności gospodarczej nie regulują również przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (poprzednio prawo działalności gospodarczej) (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), ani przepisy ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).Przepisy powyższych ustaw nie nakładają na podatników obowiązku powiadamiania organu podatkowego o zawieszeniu działalności gospodarczej, a zatem składane przez Nich oświadczenia w tej sprawie nie powodują żadnych skutków prawnych tzn. nie wpływają w żaden sposób na zakres ich praw i obowiązków. Możliwość zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej dopuszczają jedynie przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) i dotyczą wyłącznie podatników opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.Przepisy te stanowią jednak o przerwie w prowadzeniu działalności gospodarczej w danym roku podatkowym, bez użycia pojęcia "zawieszenia działalności gospodarczej"Zgodnie z art. 34 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia, z wyjątkiem ust.2.Natomiast zgodnie z art. 34 ust. 2 w sytuacji, gdy przerwa w prowadzeniu działalności została spowodowana chorobą, podatnik zawiadamia właściwy urząd skarbowy o okresie przerwy, wynikającym ze zwolnienia lekarskiego, w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie. Złożone przez Podatnika oświadczenie o zawieszeniu działalności gospodarczej nie jest równoznaczne z jej zaprzestaniem.Oznacza to, że niezależnie od złożonego oświadczenia, Podatnik nadal jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, której Podatnik podlega nie przewidują możliwości jej zawieszenia. Zgodnie z art. 9 ust. 1, pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) , podatnicy wymienieni w art. 6 ust. 6 mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.Aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym dokonuje się na formularzach, których wzory określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2003r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. z 2003r. Nr 202, poz. 1959).Przepisy ww. rozporządzenia przewidują w przypadku osób fizycznych dwa formularze zgłoszenia identyfikacyjnego:- zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą - NIP-1;- zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nie prowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej - NIP-3.Z objaśnień zawartych w formularzu NIP-1 wynika, że aktualizacja dotycząca zakończenia działalności gospodarczej odbywa się przez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego na formularzu NIP-3.W świetle powyższego, dopóki Podatnik nie zgłosi zakończenia działalności gospodarczej na formularzu NIP-3, dopóty będzie traktowany jako osoba prowadząca samodzielnie działalność gospodarczą.Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów