
Temat interpretacji
Czy otrzymana niemiecka emerytura powinna być opodatkowania w Polsce 18% podatkiem
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 12 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 19 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania emerytury zagranicznej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania emerytury zagranicznej.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 14 maja 2010r. Znak: IBPB II/1/415-296/10/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 19 maja 2010r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca otrzymuje emeryturę z Niemiec w wysokości 376 euro. W Niemczech jest to najniższa emerytura wolna od podatku. Jednocześnie wnioskodawca informuje, że podczas pracy w Niemczech płacił comiesięczny podatek od wynagrodzenia. Niemiecki Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował wnioskodawcę, że urząd skarbowy w Polsce nie powinien pobierać podatku od tej emerytury. Wnioskodawca powołuje się również na stanowisko Departamentu Podatkowego w Warszawie oraz Zakładu Ubezpieczeń Międzynarodowych.
W treści uzupełnienia wniosku z dnia 18 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura 19 maja 2010r.) wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wskazanie, iż niemiecką emeryturę przyznano mu w Niemczech przez Ustawowe Ubezpieczenie Społeczne od 01 września 2006r. w wysokości 361 euro.
Wnioskodawca w Niemczech przepracował 19 lat na odlewni, płacił podatki, był ubezpieczony. Dlatego teraz wnioskodawca nie może się pogodzić z tym, że po przeliczeniu na złote urząd skarbowy pobiera 18% podatku. W Niemczech jego emerytura nie podlega opodatkowaniu, gdyż jest za niska. Wnioskodawca stwierdza, iż nie ma nic przeciw podatkom, ale nie w wysokości aż 18% od tak niskiej emerytury.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Dlaczego od powyższej emerytury zagranicznej pobierany jest w Polsce tak wysoki podatek...
Zdaniem wnioskodawcy, stopa procentowa podatku od otrzymanej emerytury zagranicznej powinna być w Polsce na poziomie mniejszym niż 18%.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 4a ww. ustawy powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Natomiast w myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Z kolei, zgodnie art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż emerytury otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła tj. w Niemczech. Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:
- ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
- ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
- ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
- ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
- ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.
Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.
Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca otrzymuje emeryturę przyznaną w Niemczech od 01 września 2006r. przez ustawowe ubezpieczenie społeczne.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że ww. emerytura jest świadczeniem wypłacanym z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, o której mowa w art. 18 ust. 2 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, a zatem nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W takiej sytuacji płatnik (bank), za pośrednictwem którego wnioskodawca otrzymuje przedmiotową emeryturę, nie jest zobowiązany do poboru od tych należności pieniężnych zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, gdyż jego zdaniem emerytura ta powinna podlegać opodatkowaniu na poziomie mniejszym niż 18%. Z przedstawionych powyżej przepisów wynika natomiast jednoznacznie, że otrzymana przez wnioskodawcę emerytura niemiecka w Polsce nie podlega opodatkowaniu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach