P o s t a n o w i e n i e - Interpretacja - US33/NL/LF/II/415/4111-37/05/PG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2005, sygn. US33/NL/LF/II/415/4111-37/05/PG, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e


Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów działając na podstawie przepisów art. 216 §1 i art. 14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a §1 z dnia 10.02.2005 r. (wpływ do organu podatkowego w dniu 03.03.2005 r.) uzupełnionego w dniu 21.03.2005 r.


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko za prawidłowe


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż po okresie oszczędzania w Kasie Mieszkaniowej podatnik zamierza wycofanymi środkami sfinansować wykup lokalu służbowego zakwalifikowanego do wykupienia na własność, przydzielonego mu przez Wojskową Agencję Mieszkaniową. We wniosku podatnik zajął stanowisko, iż wykupienie przedmiotowego lokalu oraz dodatkowe koszty poniesione podczas tej transakcji (wycena nieruchomości, koszty notarialne) mogą być pokryte ze środków zgromadzonych na rachunku kasy mieszkaniowej bez utraty prawa do ulgi podatkowej.

Zgodnie z art.8 ust.1 ustawy z dnia z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) przez zawarcie umowy o kredyt kontraktowy osoba fizyczna zobowiązuje się do systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej przez czas oznaczony, a bank prowadzący kasę mieszkaniową - do przechowywania oszczędności i udzielenia po upływie tego okresu, z zastrzeżeniem art. 12 i 13, długoterminowego kredytu na cele mieszkaniowe. Jednocześnie ust. 2 wskazuje, iż celami mieszkaniowymi, o których mowa w ust. 1, są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:

  1. nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,
  2. uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,
  3. remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania,
  4. spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,
  5. nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy.

Wobec powyższego, wykup na własność lokalu służbowego będzie spełniać dyspozycję zawartą w art. 8 ust.2 pkt 2 w/w ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.(Dz.U. z 2000 Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2001 r., którego zastosowanie, na mocy art. 6 ust.1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2001 Nr 134, 1509 ze zm.), ma zastosowanie do zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002 r., jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku m.in. z tytułu wydatków poniesionych na systematyczne gromadzenie oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach, a następnie:

  1. po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu,
  2. wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę,
  3. przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych

- do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Zgodnie z powyższym, w przypadku gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania wydatkowana będzie do końca roku, w którym została wycofana, zgodnie z celami systematycznego oszczędzania, podatnik nie będzie miał obowiązku doliczać kwot wcześniej odliczonych z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej.

Jednocześnie wyżej wskazany przepis art. 27a ust. 13 nie określa w jaki sposób winny być udokumentowane wydatki związane z własnymi celami mieszkaniowymi, sfinansowanymi kwotą wycofanych oszczędności, jak również brak jest sprecyzowania jakie wydatki mieszczą się w kategorii wydatków na własne cele mieszkaniowe. Przyjąć zatem należy, iż w wydatkach spełniających cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 8 ust.2 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, mieścić się będą wszelkie udokumentowane wydatki związane z zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych związane z daną inwestycją. Będą to zatem również wszelkie koszty dodatkowe, ponoszone przez podatnika, a nierozerwalnie związane z inwestycją mieszkaniową. Do takich kosztów niewątpliwie można zaliczyć wycenę nieruchomości oraz koszty notarialne.

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

P o u c z e n i e

Interpretacja powyższa dotyczy przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego w stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia. Na podstawie art.14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej-do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie zawierające interpretację na podstawie art.236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Do wniesionego zażalenia obowiązuje uiszczenie opłaty skarbowej w kwocie 5,00 zł., zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowe (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000r. w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz. U. Nr 110, poz.1176 ze zm.).

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów