Z treści przedmiotowego zapytania oraz załączonych do niego materiałów wynika, iż Zarząd Wspólnej Nieruchomości nie został powołany i do chwili obecn... - Interpretacja - US-24/2150/415/24/2004

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.07.2004, sygn. US-24/2150/415/24/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z treści przedmiotowego zapytania oraz załączonych do niego materiałów wynika, iż Zarząd Wspólnej Nieruchomości nie został powołany i do chwili obecnej nie istnieje w żadnej formie prawnej dlatego też odpowiedź na nie zostaje skierowana do Pana ....... jako podatnika - osoby fizycznej.
Ponadto należy zaznaczyć, iż zapytanie ma charakter dość ogólny, a załączniki do niego są tylko projektami (brak dat i podpisów).

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) dotyczącymi współwłasności (art. 200), każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony i zobowiązany do zarządu nieruchomością wspólną. Ustawa nie określa jednak szczegółowych zasad tego współdziałania np. formy prawnej, wynagrodzenia za wykonaną pracę itp.

Z załączonych do zapytania Zasad współpracy pomiędzy wybranym Zarządem, a Współwłaścicielami wynika, iż zamiarem podatników jest zawarcie w sprawie zarządzania wspólną nieruchomością umowy cywilnoprawnej. Umowa ta byłaby tak zwaną umową nienazwaną, zawartą na zasadzie swobody umów. Zgodnie z art. 3531 k.c., strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku prawnego, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W takim przypadku treść umowy zależy praktycznie tylko od woli stron. Kwalifikacja prawna takich umów w świetle prawa podatkowego może być rozbieżna gdyż jej wynik zależy nie tylko od samej treści, ale również od praktycznej realizacji jej postanowień. Z tej przyczyny wskazanie wszystkich podatkowych skutków umowy, którą podatnicy zamierzają zawrzeć, nie zawsze będzie możliwe.

Odpowiadając na zapytanie Podatnika należy stwierdzić, iż umowa zawarta w formie i treści wynikającej z załączonych do w/w pisma zasad współpracy pomiędzy Zarządem a Współwłaścicielami, sama w sobie nie wymaga zgłoszenia we właściwym miejscowo Urzędzie Skarbowym, gdyż obowiązek taki nie wynika z żadnego przepisu prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), reguluje ona opodatkowanie podatkiem dochodowym dochody osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym środki zgromadzone ze składek współwłaścicieli z przeznaczeniem na utrzymanie wspólnej nieruchomości nie stanowią dochodu podlegającego opodatkowaniu. Są to wydatki wynikające z realizacji obowiązku każdego współwłaściciela do współdziałania w zarządzaniu rzeczą wspólną, a więc do ponoszenia wydatków i innych ciężarów związanych z rzeczą wspólną (art. 200 w zw. z art. 207 k.c.). Podobnie wartość pracy wykonanej przez współwłaściciela na rzecz wspólnej nieruchomości zaliczona jako bezgotówkowy wkład na jej utrzymanie w należytym stanie nie stanowi dochodu tego współwłaściciela i nie podlega podatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu