Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z... - Interpretacja - IS.I/1-415/126/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.09.2004, sygn. IS.I/1-415/126/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany odpowiedzi udzielonej pp. Wacławowi G. i Andrzejowi G., wspólnikom spółki jawnej "G." w M. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu w piśmie z dnia 7.07.2004 r. (znak: US.III-415/17/04):

Panowie Wacław G. i Andrzej G. w ramach spółki jawnej "G." prowadzą działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK MIELEC. W 2004 r. wspólnicy ww. spółki, opłacając podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W 2005 r. wspólnicy spółki zamierzają opodatkować swoje dochody na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w kolejnym roku podatkowym, tj. w 2006 r., zamierzają powrócić do opodatkowania na zasadach ogólnych. Mając na uwadze ww. okoliczności podatnicy zwrócili się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu o udzielenie odpowiedzi, czy:

  1. wspólnik spółki, którego dochody za 2005 r. podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wybierając na 2006 r. opodatkowanie na zasadach ogólnych (tj. wg skali podatkowej) może ponownie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. koszty inwestycji poniesione w roku podatkowym, w którym dochody wspólnika spółki opodatkowane będą na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. w roku 2005) stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w myśl § 6 rozporządzenia i tym samym stanowią podstawę do obliczenia zwolnienia od podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy w roku podatkowym, w którym dochód opodatkowany będzie na zasadach ogólnych (tj. w roku 2006)".

Ad 1.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a - 5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy po spełnieniu określonych warunków mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy (tzw. podatek liniowy). Jednakże w takim przypadku, zgodnie z art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), nie przysługuje im prawo m.in. do zwolnienia dochodu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A zatem, jeżeli wspólnicy spółki "G." w 2005 r. wybiorą sposób opodatkowania określony w art. 30c ww. ustawy, uzyskane przez nich w tym roku podatkowym dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym wyżej mowa.

Wybór sposobu opodatkowania przewidziany w art. 30c ww. ustawy dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik w terminie do 20.01. roku podatkowego zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania przewidzianych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. W związku z tym wspólnicy spółki rezygnując w 2006 r. z opodatkowania dochodów podatkiem liniowym będą mogli opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych i tym samym uzyskają możliwość korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy, o ile spełniają warunki uprawniające do korzystania z tego zwolnienia. Utrata prawa do ww. zwolnienia w wyniku wyboru innej formy opodatkowania dotyczy bowiem tylko tego roku podatkowego (lat podatkowych), w którym okoliczność ta wystąpiła.

Ad 2.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym po zmianie dokonanej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30.03.2004 r. (Dz. U. Nr 75, poz. 694), pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi pomoc regionalną z tytułu m.in. kosztów nowej inwestycji. Wielkość tej pomocy oblicza się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych odpowiednio w § 6, 6a i 6b ww. rozporządzenia. Z treści ww. przepisu wynika zatem, że ustalenie kwoty przysługującej pomocy regionalnej nie jest możliwe bez określenia wysokości poniesionych kosztów inwestycji.

Stosownie do treści § 5 - 6b ww. rozporządzenia, za koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się tylko takie wydatki, które spełniają następujące warunki:

  • zostały poniesione po dniu uzyskania zezwolenia na działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i dotyczyły nabycia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, których podatnik nie może zbyć przez okres 5 lat,
  • pozostają w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy,
  • dotyczą nowej inwestycji, a nie inwestycji odtworzeniowej.

Ponadto udział środków własnych przedsiębiorcy w określonej inwestycji musi wynosić co najmniej 25 % całkowitych kosztów inwestycji a ponadto przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia działalności przez okres minimum 5 lat. W konsekwencji wszelkie wydatki poniesione po dniu uzyskania zezwolenia, spełniające ww. warunki stanowią "koszty inwestycji", czyli wielkość, dzięki której możliwe jest określenie kwoty przysługującej pomocy regionalnej.

Z uwagi na to, że w treści ww. rozporządzenia ustawodawca nie ustanawia żadnych innych barier czasowych, należy przyjąć, że koszty inwestycji poniesione w roku podatkowym, w którym np. dochody podatnika opodatkowane były podatkiem liniowym również kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną. Służą one jedynie określeniu wysokości przysługującego zwolnienia. Natomiast w danym roku podatkowym, w którym dochód podlegał będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, kwota faktycznego zwolnienia wynosić będzie maksymalnie tyle, ile dochód osiągnięty z działalności gospodarczej prowadzonej w strefie obliczony na podstawie przepisów ustawy podatkowej. W myśl bowiem wyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu podlega dochód uzyskany z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej, czyli nadwyżka sumy przychodów z danego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 2 ww. ustawy), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z powołanymi na wstępie przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Reasumując: zasadne jest stanowisko podatników, iż dla obliczenia maksymalnej wielkości przysługującej pomocy regionalnej (zwolnienia dochodu od podatku) należy wziąć pod uwagę wszystkie wydatki inwestycyjne poniesione od dnia uzyskania zezwolenia, gdyż w świetle ww. okoliczności jest to wielkość niezależna od uzyskanego w danym roku podatkowym dochodu.

Izba Skarbowa w Rzeszowie