Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a, § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) w związku ze złożonym wnioskiem w dniu 11.03.2005 r. uzupełnionym dnia 23.03.2005 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Pana za prawidłowe.
W dniu 11.03.2005 r. złożył Pan wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dokonania identyfikacji sprzedanych akcji danej Spółki celem określenia skutków podatkowych wynikających z tej transakcji.
Z przedstawionego w w/w pismach stanu faktycznego wynika, iż na dzień 31.12.2003 r. posiadał Pan 625 akcji tej samej Spółki a w tym:
455 akcji pracowniczych, nabytych nieodpłatnie w 1999r,
170 akcji nabytych na GPW w 2003 r.
Następnie w 2004 r. dokonał Pan sprzedaży na
giełdzie 270 akcji tej Spółki.
Przeprowadzona transakcja zbycia papierów wartościowych nie zawierała identyfikacji sprzedanych akcji, co w konsekwencji spowodowało, iż nie wie Pan, które akcje należy przyjąć do rozliczenia podatkowego z tyt. ich sprzedaży.
Ustosunkowując się do zapytania wyjaśniam:
Do dochodów uzyskanych począwszy od 01.01.2004 r. z odpłatnego zbycia akcji i innych papierów wartościowych, do których nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania określone w art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) należy stosować art. 30b, art. 45 ust. 1a pkt 1 oraz ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.)
Z regulacji zawartych w art. 30b ust. 1 w/w ustawy wynika, że w 2004 r. podatek dochodowy z tyt. odpłatnego zbycia papierów wartościowych wynosi
19% uzyskanego dochodu.
Przepis ten stosuje się również do zbycia akcji pracowniczych tj. akcji nabytych przez pracowników na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. Nr 127 poz. 1397 z późn. zm.).
Przy czym opodatkowania dochodów wg w/w stawki podatku dokonuje się po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
W terminie tym podatnik obowiązany jest wykazać osiągnięte dochody (stratę) w odrębnym zeznaniu za 2004 r. tj. na formularzu PIT-38 oraz wpłacić należny podatek wynikający z tego zeznania.
Natomiast na mocy w/cyt. art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202 poz. 1956 z późn. zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat), uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. m.in. z tyt.:
- z
odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004 r. pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01.01.2004 r.
Z powyższego wynika, że akcje pracownicze podlegają opodatkowaniu stawką podatku 19 %, zaś akcje zakupione na giełdzie przed 01.01.2004 r. zostały wyłączone z opodatkowania.
Jednakże w sytuacji, gdy nie jest możliwa identyfikacja sprzedawanych papierów wartościowych nie można ustalić dla zbywanych papierów ich rzeczywistej ceny nabycia, wówczas zgodnie z art. 24 ust. 10 w/w ustawy o podatku dochodowym, przy ustaleniu dochodu z takiego zbycia stosuję się zasadę, że każdorazowe zbycie dotyczy kolejno papierów wartościowych nabytych najwcześniej.
Zastosowanie w takiej sytuacji tzw. metody FIFO pierwsze przyszło-pierwsze wyszło potwierdza stanowisko Ministra Finansów wyrażone w interpretacji Nr PB5/RD-033-2-106/04 z dnia 18 marca
2004 r.
Wobec powyższego zobowiązany jest Pan do opodatkowania dochodów uzyskanych z tyt. sprzedaży 270 akcji pracowniczych wg zasad i w terminie wyżej wskazanym (akcje pracownicze zostały wcześniej zdeponowane na Pana rachunku, niż akcje nabyte na giełdzie).
Reasumując, stanowisko Pana znajduje oparcie w stanie faktycznym i prawnym.
Przedmiotowa interpretacja w myśl art. 14a § 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b §1 i 2 cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.