P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPF/415/60/05/MJ

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.07.2005, sygn. 1471/DPF/415/60/05/MJ, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka "X" zatrudnia na umowe o pracę przedstawicieli handlowych prowadzących na terenie całej Polski sprzedaż publikacji tj.: publikacji papierowych (książki, czasopisma) i publikacji elektronicznych (system informacji prawnej na CD/DVD lub w wersji on - line).
Miejsce pracy przedstawicieli określone w umowie o pracę to obszar danego województwa, a także adres ich zamieszkania. Praca przedstawicieli handlowych polega na bezpośrednich kontaktach z klientami w ich siedzibach, a także na pracy biurowej, która jest wykonywana w domu, gdyż Wydawnictwo nie posiada oddziałó na terenie kraju.
Praca Biurowa jaką wykonują przedstawiciele polega na korzystaniu z telefonu prywatnego do prowadzenia rozmów z klientami, a także połączeń z siedzibą firmy oraz do wysyłania i odbierania faksów w celu przeslania niezbędnych dokumentów do klientów lub Wydawnictwa.
Ponadto przedstawiciele handlowi przy wykorzystaniu łączy internetowych łączą się z serwerem pocztowym Wydawnictwa a także służbowo korzystają z zasobów internetu. Przy wykorzystaniu łączy internetowych przedstawiciele mają dostęp do aplikacji obsługującej proces sprzedaży, umożliwiającej wymianę informacji, zlecanie zadań przez Wydawnictwo a także rozliczanie się z ich wykonania przez przedstawicieli.
Wydawnictwo zapewnia przedstawicielom służbowy sprzęt niezbędny do pracy m. in. telefony komórkowe, noteeboki oraz faksy, natomiast przedstawiciele wykorzystują do pracy prywatne łącza internetowe oraz prywatne linie telefoniczne w wyżej wspomnianych celach.

W związku z powyższym Wydawnictwo zwraca tym pracownikom koszty dostępu do internetu na podstawie kopii przedstawionych faktur do kwoty 50 PLN na miesiąc oraz koszt połączeń telefonicznych na podstawie kopii przedstawionych faktur również do kwoty 50 PLN na miesiąc.
Spółka stoi na stanowisku, że wypłacone przedstawicielom handlowym ekwiwalenty za używanie łącz internetowych oraz linii telefonicznych w celach służbowych są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Korzystanie z prywatnych łącz internetowych oraz prywatnych linii telefonicznych w sytuacji, gdy Wydawnictwo nie udostępnia pomieszczeń biurowych jest uzasadnione i niezbędne do pracy. Zwracane przez Wydawnictwo kwoty nie są elementem wynagrodzenia za pracę, a jedynie pokrywają poniesione przez pracowników koszty, które w normalnych warunkach finansuje bezpośrednio pracodawca.

Zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt stanowiące ich własność.

Aby świadczenie zostało zwolnione z opodatkowania muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
-wypłata związana jest z faktem używania przez pracownika określonych rzeczy przy wykonywaniu pracy,
-rzeczy wykorzystywane przy wykonywaniu pracy stanowią własność pracownika
-kwotę wypłaty pracodawca określił jako ekwiwalent pieniężny, odpowiadający z racjonalnego punktu widzenia wartości rzeczy używanych dla celów pracodawcy.

Aby wypłacona pracownikowi kwota stanowiła ekwiwalent korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego musi odpowiadać poniesionym przez pracownika wydatkom tzn. musi zachodzić związek pomiędzy kwotą wypłaconą pracownikowi a wartością używanych dla celów zakładu pracy rzeczy stanowiących własność pracownika oraz stopień zużycia rzeczy dokonanego w trakcie ich używania. Wydatek nie uwzględniający tego kryterium nie może być uznawany za ekwiwalent i nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Jeżeli pracodawca wypłaci pracownikowi koszty rozmów telefonicznych ustalonych w formie ryczałtu, to kwota ta podlega opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy, albowiem ryczałt ten nie uwzględnia faktycznie poniesionych przez pracownika wydatków. Również w przypadku gdy pracodawca zwraca pracownikowi (oprócz wydatków za rozmowy telefoniczne), także koszty abonamentu telefonicznego i wydruku przeprowadzonych rozmów, to kwoty te będące zwrotem poniesionych wydatków, stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym razem z innymi składnikami wynagrodzenia za pracę.

Mając na uwadze powyższe nie jest możliwe uznanie za zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych kwot zwracanych pracownikom za korzystanie z linii telefonicznych i łącz internetowych ponieważ w/w nie stanowią ekwiwalentu za używanie rzeczy stanowiących własność pracownika (np. aparatu telefonicznego) stanowią natomiast częściowe pokrycie kosztów korzystania z usług telekomunikacyjnych i internetowych.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Spółka jako płatnik jest zobowiązana doliczyć powyższe kwoty do pozostałych dochodów ze stosunku pracy i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie