Odliczenie składki zdrowotnej przez matkę, pobranych przez bank z renty rodzinnej małoletniego dziecka. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.295.2018.2.MK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2018, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.295.2018.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odliczenie składki zdrowotnej przez matkę, pobranych przez bank z renty rodzinnej małoletniego dziecka.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2018 r. (data wpływu 23 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2018 r. (data wpływu 25 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia składki zdrowotnej potrącanej przez bank z zagranicznej renty sierocej syna jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2018 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia składki zdrowotnej potrącanej przez bank z zagranicznej renty sierocej syna.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 11 lipca 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.295.2018.1.MK, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1-2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 11 lipca 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 18 lipca 2018 r.). W dniu 25 lipca 2018 r. (nadano w dniu 23 lipca 2018 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest matką siedemnastoletniego syna, którego ojciec zmarł w 2001 r. Ponieważ ojciec pracował w Niemczech, synowi została przyznana przez niemiecki odpowiednik ZUS-u renta sieroca. Z uwagi na niepełnoletność syna, wszelka korespondencja z niemieckim organem rentowym była i jest nadal kierowana na Wnioskodawczynię. Świadczenie renty sierocej syna wpływa na konto bankowe Wnioskodawczyni założone w banku . Bank od czerwca 2015 r. zaczął pobierać z przyznanych świadczeń rentowych składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W załączeniu Wnioskodawczyni przesyła wydruk ostatnich transakcji z konta bankowego, na którym widać wpływ świadczenia i obciążenie z tytułu pobranych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Właścicielem konta bankowego jest Wnioskodawczyni, czyli logicznie myśląc, to Wnioskodawczyni jest płatnikiem składek ubezpieczenia zdrowotnego za nieletniego syna, a transakcja bankowa tylko brzmi Ubezpieczenie zdrowotne ROZL.S.ZUS.SKŁ.UB.ZDR.REN.ZAGR.. Bank w związku z pobranymi składkami, wystawia na syna Wnioskodawczyni, a nie na Nią jako właściciela konta, druk PIT-11 informujący o zapłaconych składkach na ubezpieczenie zdrowotne, podlegających odliczeniu od podatku. Po podjęciu wiedzy o rozpoczęciu przez Bank pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne, Wnioskodawczyni uzyskała od Banku informację, że podlegają one odliczeniu od Jej podatku. Informacja ta została potwierdzona przez Urząd Skarbowy w przed złożeniem rozliczenia podatkowego za 2015 r. W tym roku w Urzędzie Skarbowym poinformowano Wnioskodawczynię, że nieprawidłowo odlicza pobrane składki zdrowotne od swojego podatku. Z obecnego stanowiska Urzędu wynika, że odliczenie składek zdrowotnych może dokonać tylko osoba, na którą jest wystawiony druk PIT-11. W związku z podjętą informacją, Wnioskodawczyni zwróciła się do Banku o skorygowanie druku PIT-11 na Jej osobę, jako właściciela konta, z którego pobierane są składki, a zarazem jedynego opiekuna prawnego syna. Jednak Bank odpowiedział negatywnie na prośbę Wnioskodawczyni. Syn posiada także przyznaną rentę rodzinną z KRUS. Decyzja o przyznaniu została zaadresowana na osobę Wnioskodawczyni, ale świadczenie przyznane jest tylko synowi Wnioskodawczyni. W tym przypadku jednak, Oddział KRUS wystawia druk PIT-40A na Wnioskodawczynię. Nie jest pobierana z tej renty rodzinnej składka na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z przepisami mówiącymi, że dziecko ma prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej. Według informacji z NFZ, składki na ubezpieczenie zdrowotne dziecka można pobierać tylko z kolejnego dochodu. W danej sytuacji, jedno stanowi zaprzeczenie drugiego. Zachodzi pytanie, czy syn Wnioskodawczyni ma jeden, czy dwa dochody, skoro PIT-y z przyznanych świadczeń są wystawiane na dwie osoby (raz na dziecko, a raz na opiekuna).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że Jej mąż był zatrudniony w Niemczech w latach 1994-2001. Wnioskodawczyni uzyskuje świadczenie pieniężne z tytułu renty sierocej przyznanej Jej synowi, jako przedstawiciel ustawowy niepełnoletniego dziecka. Zgodnie z art. 98 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r., poz. 2082), rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską. Z uwagi na śmierć męża (ojca niepełnoletniego syna), Wnioskodawczyni jest jedynym opiekunem ustawowym syna.

Renta sieroca (półsieroca) została przyznana i jest wypłacana przez Landesversicherunganstalt (Krajowy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Berlin), tj. przez niemiecki obowiązkowy system ubezpieczeń socjalnych. Wypłata świadczenia jest związana z odprowadzanymi składkami ubezpieczeniowymi z wynagrodzenia męża.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy RP a RFN, świadczenia wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech. Na należny podatek nie są pobierane zaliczki, kwota podatku jest obliczana i podana w decyzji za dany rok podatkowy. Podatek w imieniu syna płacony jest z konta Wnioskodawczyni na wskazany w decyzji nr konta niemieckiej instytucji podatkowej w tym przypadku

Przez Landesversicherunganstalt (Krajowy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Berlin) została przyznan synowi Wnioskodawczyni Halbweisenrente (renta półsieroca), co w świetle przepisów o ubezpieczeniach społecznych w Polsce jest rentą rodzinną dla półsieroty. Świadczenia z tytułu renty są przekazywane na wskazany rachunek bankowy w banku , którego posiadaczem jest Wnioskodawczyni ustawowy opiekun dziecka, przez Deutsche Post AG Renten Service. Bank wystawia informację PIT-11 na syna, w której wykazuje kwoty składek zdrowotnych podlegających odliczeniu.

W Polsce przez KRUS została przyznana renta rodzinna przysługująca tylko synowi Wnioskodawczyni. W tym przypadku, wystawiana jest informacja PIT-40A na Wnioskodawczynię, jako opiekuna ustawowego. Wnioskodawczyni w Polsce uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę.

Informacja o nieuprawnionym odliczeniu składki zdrowotnej od podatku pojawiła się podczas konsultacji w Urzędzie Skarbowym w , dotyczących prawidłowego wypełnienia druku PIT-37. Wnioskodawczyni wydawało się, że błędnie wpisuje składki na ubezpieczenie zdrowotne z renty zagranicznej (sierocej niemieckiej) w części F, a powinna wpisywać w części H. Ani wcześniej, ani obecnie nie były i nie są prowadzone przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w czynności sprawdzające, kontrola podatkowa itp., obejmujące swym zakresem odliczenie składki zdrowotnej od podatku dochodowego, będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy składka na ubezpieczenie zdrowotne, pobrana od przychodów z zagranicznej (niemieckiej) renty półsierocej dziecka, opłacona z konta rodzica (matki opiekuna ustawowego), została prawnie odliczona w 2015 r. od podatku dochodowego matki na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Jak tę składkę należy prawidłowo wykazać i odliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym ustawowego opiekuna dziecka (w PIT-36 + PIT/M, czy PIT-37), zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dotychczasowa procedura odliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne od Jej podatku była prawidłowa, ponieważ składki pobierane były z Jej konta bankowego jako prawnego opiekuna syna. Wnioskodawczyni uważa, że pozbawienie Jej możliwości odliczenia tych składek jest dla Niej i Jej syna krzywdzące, skoro każdy inny obywatel płacący podatek ma taką możliwość. Dodatkowo Wnioskodawczyni nadmienia, że w 2007 r. jako osoba samotnie wychowująca dziecko przeszła kontrolę skarbową złożonych zeznań podatkowych za lata 2001-2005, która wykazała prawidłowość złożonych zeznań podatkowych, w których były wykazane dochody dziecka wraz z pobranym podatkiem, pomimo obowiązującej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatek był pobrany prawnie w Niemczech oraz bezprawnie w Polsce. Wnioskodawczynię nurtuje pytanie, dlaczego niesłusznie pobrany podatek od dochodów dziecka mógł być uwzględniony w Jej zeznaniu podatkowym, a odliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne już nie.

Wnioskodawczyni z przeznaczeniem na wychowanie i edukację syna, nie ma więc dla Niej większego znaczenia to, że jeden dokument PIT wystawiony jest na Wnioskodawczynię, a drugi na Jej syna, ponieważ w rezultacie to i tak Wnioskodawczyni jest jedynym dysponentem tych środków jako opiekun prawny niepełnoletniego dziecka. Ponadto, przedstawiony w załącznikach wydruk transakcji bankowych dowodzi praw Wnioskodawczyni do odliczenia składek zdrowotnych, wskazuje bowiem, że właścicielem konta jest Wnioskodawczyni, a nie Jej syn, więc to Wnioskodawczyni jest płatnikiem składek ubezpieczenia zdrowotnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1938, z późn. zm., dalej: u.ś.o.z.f.ś.p.). W świetle art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegające odliczeniu od podatku rozumieć należy składki opłacone w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami u.ś.o.z.f.ś.p, bądź składki pobrane w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z tymi przepisami. Należy uznać, że składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane w Polsce przez płatnika od dochodu nie podlegającego w Polsce opodatkowaniu albo zwolnionego od podatku na podstawie Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy RP a RFN (dalej: U.P.O.), podlegają odliczeniu od podatku. Potwierdzają to dodatkowo wyjaśnienia do wzoru formularza PIT-11. Punkt 9 wyjaśnień: w poz. 70-73 nie wykazuje się składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, a w przypadku składek zagranicznych, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umowy U.P.O. (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lipca 2015 r., nr IPPB4/4511-610/15-2/JK3).

Jednocześnie art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że dochody małoletnich dzieci własnych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni uważa, że przysługuje Jej pełne prawo do odliczenia składki zdrowotnej pobranej od przychodów z zagranicznej renty półsierocej, przyznanej Jej synowi i opłaconej z konta bankowego Wnioskodawczyni opiekuna ustawowego dziecka. Skoro syn Wnioskodawczyni nie posiada innych dochodów z pracy, stypendiów oraz dochodów oddanych do swobodnego użytku, podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski, za wyjątkiem dochodów z renty rodzinnej KRUS, ale informacja PIT-40A wystawiana jest na Wnioskodawczynię, więc syn nie ma możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku. Wnioskodawczyni uważa, że brak możliwości odliczenia przez Nią składki zdrowotnej od podatku byłby dla Niej i Jej syna krzywdzący, skoro art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszcza obniżenie w ten sposób podatku dochodowego każdemu obywatelowi nie wyłączając dzieci. Należy również nadmienić, że każdemu dziecku przysługuje prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej na mocy art. 69 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencji Praw Dziecka oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Skoro takie prawo przysługuje dziecku, a pomimo to zostały pobrane składki na ubezpieczenie zdrowotne od jego dochodu, to Wnioskodawczyni jest zdania, że podlega ona odliczeniu od podatku opiekuna ustawowego dziecka w tym przypadku matki, skoro dziecko nie posiada takiej możliwości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni uzyskuje świadczenie pieniężne z tytułu renty sierocej przyznanej Jej synowi, jako przedstawiciel ustawowy niepełnoletniego dziecka. Z uwagi na śmierć męża (ojca niepełnoletniego syna), Wnioskodawczyni jest jedynym opiekunem ustawowym syna. Renta sieroca (półsieroca) została przyznana i jest wypłacana przez niemiecki obowiązkowy system ubezpieczeń socjalnych. Wypłata świadczenia jest związana z odprowadzanymi składkami ubezpieczeniowymi z wynagrodzenia męża. Świadczenia z tytułu renty są przekazywane na wskazany rachunek bankowy, którego posiadaczem jest Wnioskodawczyni ustawowy opiekun dziecka, przez pośrednika z Niemiec. Bank od czerwca 2015 r. zaczął pobierać z przyznanych świadczeń rentowych składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Bank wystawia informację PIT-11 na syna, w której wykazuje kwoty składek zdrowotnych podlegających odliczeniu. Na należny podatek nie są pobierane zaliczki, kwota podatku jest obliczana i podana w decyzji za dany rok podatkowy. Podatek w imieniu syna płacony jest z konta Wnioskodawczyni na wskazany w decyzji nr konta niemieckiej instytucji podatkowej.

Z uwagi na to, że świadczeniobiorca (małoletni syn Wnioskodawczyni) ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywana przez Niego renta sieroca jest wypłacana z Niemiec, zastosowanie w niniejszej sprawie znajdzie Umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90; dalej: Umowa polsko-niemiecka).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 Umowy polsko-niemieckiej, emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) z drugiego Umawiającego się Państwa (z Niemiec), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (w Polsce).

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 tej Umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (w Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (z Niemiec), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (w Niemczech).

Zatem należy stwierdzić, że emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych (społecznych) Republiki Federalnej Niemiec, gdyż wówczas stosownie do art. 18 ust. 2 Umowy polsko-niemieckiej płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

  1. ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
  2. ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
  3. ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
  4. ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
  5. ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z wszystkich pięciu działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, które wypłaca się osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy polsko-niemieckiej podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Wszelkie inne świadczenia emerytalno-rentowe przekazywane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Wobec tego skoro otrzymywana przez małoletniego syna Wnioskodawczyni renta sieroca po zmarłym ojcu jest wypłacana z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, to w niniejszej sprawie ma zastosowanie art. 18 ust. 2 Umowy polsko-niemieckiej, a tym samym płatności otrzymywane z tytułu renty sierocej podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech. Tym samym należności z tytułu ww. świadczenia rentowego zgodnie z postanowieniami Umowy polsko-niemieckiej nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Z treści wniosku wynika ponadto, że syn Wnioskodawczyni posiada przyznaną rentę rodzinną z KRUS. Decyzja o przyznaniu została zaadresowana na osobę Wnioskodawczyni, ale świadczenie przyznane jest tylko synowi Wnioskodawczyni. W tym przypadku jednak, Oddział KRUS wystawia druk PIT-40A na Wnioskodawczynię. Nie jest pobierana z tej renty rodzinnej składka na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z przepisami mówiącymi, że dziecko ma prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U z 2017 r., poz. 2336, z późn. zm.), renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny zmarłego:

  1. emeryta lub rencisty mającego ustalone prawo do emerytury albo renty rolniczej z ubezpieczenia;
  2. ubezpieczonego, który w chwili śmierci spełniał warunki do uzyskania emerytury rolniczej lub renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy; przyjmuje się, że był on całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym.

Do renty rodzinnej są uprawnieni następujący członkowie rodziny zmarłego:

  1. dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione,
  2. przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka,
  3. małżonek (wdowa, wdowiec),
  4. rodzice

- jeżeli spełniają warunki do uzyskania takiej renty w myśl przepisów emerytalnych. (art. 29 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej. W skali tej podane są obowiązujące stawki podatkowe i kwoty progów podatkowych.

Stosownie do zapisów art. 27b ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę:

  1. składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1938, z późn. zm.):
    1. opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
    2. pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

&‒ obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,

  1. składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 4.

W myśl art. 27b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Na podstawie art. 27b ust. 4 ww. ustawy, obniżenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 stosuje się, pod warunkiem że:

  1. nie dotyczy składki, której podstawą wymiaru jest dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
  2. składka na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne zapłacona w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej nie została odliczona od dochodu (przychodu) albo podatku w tym państwie albo nie została odliczona na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a;
  3. istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Powyższe oznacza, że stosownie do postanowień art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane przez bank na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych od niemieckiej renty sierocej podlegają odliczeniu od podatku. Z ograniczenia zawartego w tym przepisie wynika, że obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód zwolniony na podstawie ustawy lub dochód, od którego zaniechano poboru podatku.

Natomiast w omawianej sprawie dochód korzysta ze zwolnienia w oparciu o umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z kolei ograniczenie możliwości odliczenia składek, których podstawą wymiaru jest dochód zwolniony na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczy składek, o których mowa w pkt 2 art. 27b ust. 1, tj. składek zapłaconych zgodnie z przepisami obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub Konfederacji Szwajcarskiej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni gramatycznej tegoż przepisu wynika, że co do zasady dochody małoletnich dzieci dolicza się do dochodów rodziców, za wyjątkiem dochodów wyraźnie wskazanych w tym przepisie, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z treści przepisu wynika, że tylko dochody małoletniego dziecka z jego pracy, stypendiów oraz dochody z przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku podlegają opodatkowaniu odrębnie przez podatnika dziecko w zeznaniu podatkowym składanym na imię i nazwisko tego dziecka, bowiem są one wyłączone z zarządu majątkiem dziecka przez rodziców. Natomiast inne dochody (w tym renta rodzinna) co do zasady podlegają doliczeniu do dochodu rodziców i łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców.

Należy zatem stwierdzić, że na gruncie przedstawionego opisu stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego, renta rodzinna po zmarłym ojcu otrzymywana z Niemiec przez małoletniego syna Wnioskodawczyni, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech. Wnioskodawczyni jako przedstawiciel ustawowy małoletniego dziecka ma natomiast obowiązek doliczenia jego dochodu z tytułu ww. renty do własnego dochodu za dany rok podatkowy. Dochód małoletniego dziecka podlega łącznemu opodatkowaniu z dochodami Wnioskodawczyni. Należy go wykazać na druku PIT/M, stanowiącym załącznik do zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Stosownie do § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

W związku z powyższym Wnioskodawczyni może w korekcie zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2015 r. odliczyć od podatku składki zdrowotne, pobrane przez Bank z renty małoletniego syna.

Reasumując, należy stwierdzić, że stosownie do postanowień art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane przez bank na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych od niemieckiej renty sierocej podlegają odliczeniu od podatku. Dochód małoletniego dziecka podlega łącznemu opodatkowaniu z dochodami Wnioskodawczyni. Należy go wykazać na druku PIT/M stanowiącym załącznik do zeznania PIT-36. Zasadne będzie odliczenie w zeznaniu Wnioskodawczyni składki zdrowotnej zapłaconej w związku z ubezpieczeniem dziecka, mimo że w PIT/M nie ma miejsca na wykazanie tych składek. Skoro bowiem na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych łączy się dochody dziecka z dochodami rodzica, to należy też wykazać odliczenie od podatku składek zdrowotnych dziecka. Przy czym podkreślić należy, że zgodnie z art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Dokumenty dołączone do wniosku nie były przedmiotem analizy tutejszego Organu. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej