Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana ... z dnia 12.07.2005r. (data wpływu do tut. urzędu 15.07.200r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie kosztów dot. reklamy
stwierdzam, że :
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego .
U Z A S A D N I E N I E
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w spółce cywilnej ?...?. Kupuje dla swojej firmy ulotki reklamujące jego firmę. Ulotki będą rozkładane w lokalu na stolikach lub nadane przez pocztę jako druki bezadresowe. Stanowisko podatnika jest następując: zakup ulotek reklamujących firmę podatnika jest związany bezpośrednio z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W związku z tym, że ulotki będą rozkładane w lokalu na stolikach lub nadane przez pocztę jako druki bezadresowe - podatnik uważa, że jest to reklama nielimitowana prowadzona w sposób publiczny. Zgodnie z art. 23, ust.1, pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. (t. jedn.Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176b ze zm.) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów - kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. ?Reklama? jest rozpowszechnianiem informacji o podmiotach, towarach, cenach czy też usługach- to znaczy o ich zaletach, jakości usług, wartości, itp. Ustawodawca nie precyzuje pojęcia ? reklama publiczna? dlatego też należy się posiłkować definicją zawartą w Słowniku języka polskiego z 1996r. tom3, str 37 i 45.Powołując, się zatem na powyższe źródło stwierdzić należy, iż reklama jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Innymi słowy reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na niedoszłego kontrahenta. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie. Reklama publiczna ma miejsce wówczas, gdy jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich ? posiada zatem ogólny, anonimowy charakter. Kosztami reklamy niepublicznej podlegającymi zaewidencjonowaniu w kolumnie 12 podatkowej księgi przychodów i rozchodów będą w szczególności wydatki na :
- spotkania reklamowe ( pokazy ) organizowane dla określonego kręgu odbiorców,
- wysyłka materiałów pocztowych do wybranych według określonego klucza potencjalnych kontrahentów,
- doręczenie materiałów reklamowych do firm z wybranej branży.
Tak więc w myśl wyżej przytoczonych przepisów oraz z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że ulotki reklamujące firmę kierowane są do nieokreślonego kręgu anonimowych odbiorców - noszą więc znamiona reklamy prowadzonej publicznie i mogą w związku z tym stanowić koszt uzyskania przychodu w całości.