Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, bu... - Interpretacja - PDI/415-18/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2005, sygn. PDI/415-18/05, Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a §4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z przedstawionego przez Pana ... stanu faktycznego wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą otrzymuje dotacje z Agencji Rynku Rolnego, które na podstawie art. 21 ust.1 pkt 47 lit.c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000r. Dz. U. nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych. Dotacje te, wedle przedstawionego stanu faktycznego, przyznawane są z dużym opóźnieniem (nawet do jednego roku).Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, "czy należy dokonywać korekt deklaracji miesięcznych PIT5L z okresu wysyłki towaru po przyznanych dotacjach czy też należy pomniejszać koszty w miesiącu w którym faktycznie ARR przyznała refundacje i jednorazowo bez konieczności korekt rozliczyć się z budżetem?" przedstawiając jednocześnie własne stanowisko, iż "należy pomniejszyć koszty w miesiącu w którym faktycznie ARR przyznaje refundacje, bez składania korekt za miesiące kiedy faktycznie dokonano eksportu."

Dokonując oceny stanowiska podatnika, tutejszy organ podatkowy zauważa co następuje:Zgodnie z zapisem art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów, które bezpośrednio sfinansowane zostały z otrzymanych przedmiotowych dopłat.Brak jest podstaw prawnych do dokonania korekty kosztów poprzez ich wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów w miesiącu w którym je poniesiono, ponieważ wydatki poniesione przed wpływem środków z ARR były finansowane z własnych środków i były ponoszone w celu osiągnięcia przychodów - a więc są to wydatki stanowiące koszt podatkowy, gdyż w momencie ich ponoszenia nie były sfinansowane otrzymaną dotacjąBez znaczenia jest tu fakt przyznania pomocy finansowej, która tak naprawdę może nigdy nie być otrzymaną. Trzeba też podkreślić, iż z treści cytowanego wyżej zapisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przepisy te dotyczą środków faktycznie dokonanych tj. "bezpośrednio sfinansowanych z otrzymanych przedmiotowych dopłat" o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 47 lit.c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000r. Dz. U. nr 14 poz. 176 ze zm.)Ze względu na brak w prawie podatkowym unormowań, które nakazywałyby odmienny sposób postępowania, korekty kosztów uzyskania przychodów można dokonać dopiero po faktycznym otrzymaniu dotacji tj. w miesiącu wpływu środków na rachunek bankowy.Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Postanowienie niniejsze na podstawie art. 143 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60) wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Sosnowcu