Temat interpretacji
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza wypłacić nierezydentowi, mającemu miejsce zamieszkania na terenie Republiki Indii, wynagrodzenie za czynności likwidacyjne, związane z likwidacją oddziału Spółki w Republice Indii, głównie za sprzedaż nieruchomości. Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z tym nie ciążą na niej obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ przychody Likwidatora w ogóle nie będą podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Argumentuje to faktem, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) obowiązek podatkowy w zryczałtowanym podatku z działalności wykonywanej osobiście przez nierezydenta istnieje wyłącznie w stosunku do przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym, zdaniem Spółki, przedmiotowe wynagrodzenie nie podlega opodatkowaniu w Polsce, gdyż przychody są uzyskiwane na terytorium obcego państwa, a co za tym idzie Spółka nie ma obowiązku uzyskiwania certyfikatu rezydencji.
Składając przedmiotowy wniosek Spółka prosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego stanowiska.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy art. 3 ww. ustawy zawierają skończony katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych do których stosuje się przepisy tej ustawy. Ponieważ przedmiotowe wynagrodzenie, jako wypłacane nierezydentowi, za czynności wykonywane poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej stanowi dochód osiągany poza granicami RP to warunki ww. przepisu nie są spełnione, a więc przedmiotowe wynagrodzenie nie jest objęte zakresem przedmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji z punktu widzenia przepisów polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez znaczenia jest kwestia kwalifikacji przedmiotowego wynagrodzenia do któregoś ze źródeł przychodów wymienionych w ww. ustawie czy ustalenia ewentualnego sposobu opodatkowania tego dochodu na terytorium Republiki Indii, w rozumieniu zapisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polska a Republiką Indii, gdyż obowiązek podatkowy w Polsce z tego tytułu nie powstanie. Tym niemniej zgodnie z treścią art. 15 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. Nr 8 z 1990r. poz. 46), dochód który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu wykonywania wolnego zawodu albo z innej samodzielnej działalności o podobnym charakterze, może być opodatkowany tylko w tym Państwie. W związku z tym przedmiotowy dochód rezydenta Republiki Indii nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.
Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się jedynie do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania postanowienia.