P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPF/415/105/05/PP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.12.2005, sygn. 1471/DPF/415/105/05/PP, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami/, po rozpatrzeniu wniosku Banku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

- uznac stanowisko Strony za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

    Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Bank jest agentem płatności dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych dystrybuujących jednostki uczestnictwa na terytorium Polski, gdyż tego rodzaje fundusze zobowiązane są do wskazania przedstawiciela funduszu na terenie Polski oraz agenta płatności funduszu. Zgodnie z art. 257 ustawy z dnia 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych /Dz. U. z 2004r. Nr 146, poz. 1546/ agentem płatności może być wyłącznie bank krajowy lub krajowy oddział instytucji kredytowej.
    Agent płatności na podstawie umowy z funduszem zobowiązany jest miedzy innymi do:
  1. przyjmowania wpłat na nabycie tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego,
  2. dokonywania wypłat środków z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa,
  3. dokonywania wypłat dochodów lub innych świadczeń należnych uczestnikom funduszu.
    Agent płatności może również w określonych okolicznościach pośredniczyć w zbywaniu i umarzaniu na terytorium Polski tytułów uczestnictwa.
    Bank pełni rolę agenta płatności w szczególności dla funduszy z siedzibą za granicą. Zgodnie z art. 253 ust. 1 przytoczonej ustawy o funduszach inwestycyjnych podmioty te dokonały zgłoszenia do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o zamiarze zbywania tytułów uczestnictwa na terytorium Polski.
    W przedmiotowym stanie faktycznym tytuły uczestnictwa funduszy (jednostki) nie mogą być zbywane osobom trzecim, podlegają one jedynie umorzeniu przez fundusz w trybie odkupienia. Tytuły uczestnictwa mogą być zbywane przez fundusz zagraniczny za pośrednictwem Banku - Agenta płatności osobom fizycznym - rezydentom podatkowym krajowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osobom fizycznym zagranicznym - nierezydentom podatkowym - w rozumieniu art. 3 ust. 2a powołanej ustawy podatkowej.
    Zdaniem Banku treść art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że obowiązek sporządzania imiennych informacji IFT-3/IFT-3R spoczywa na podmiotach wypłacających określone w art. 42c ust. 5 w/w ustawy przychody (dochody). Definicja normatywna podmiotu wypłacającego zawarta jest w art. 42c ust. 2 ustawy.

Zdaniem Banku, będzie zobowiązanym do sporządzania informacji IFT-3/IFT-3R tylko w przypadku gdy będzie on mógł być uznany za podmiot wypłacający w rozumieniu art. 42c ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy. Ze względu na fakt, iż bank nie spełnia kryterium "odbiorcy pośredniego", o którym mowa w art. 42c ust. 2 pkt 2 ustawy kwestią kluczową dla ustalenia obowiązków Banku w zakresie informacji IFT-3/IFT-3R staje się rozstrzygnięcie czy Bank jest osoba prawną, która w świetle art. 42c ust. 2 pkt 1 ustawy wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy. Dalej Bank stoi na stanowisku, że będąc agentem płatności pełni jedynie funkcje techniczne sprowadzające się do pośrednictwa w przyjmowaniu zleceń nabycia i odkupu jednostek uczestnictwa. Pośrednictwo to ograniczone jest do funkcji wynikających z ustawy o funduszach inwestycyjnych, tj. od funkcji pośrednika w obsłudze i rozliczeniach klientów - przyjmującego zlecenia nabycia, umorzenia bądź zamiany jednostek. Na podstawie złożonego przez klienta zlecenia Bank (Agent Płatności) dokonuje jedynie bankowego rozliczenia transakcji zbycia lub odkupu (umorzenia) jednostek uczestnictwa, a więc albo realizuje operację bankową przelania środków na zakup jednostek na rzecz Agenta Transferowego albo dokonuje uznania rachunku klienta, jeżeli Agent Transferowy przekaże środki finansowe z tytułu umorzenia jednostek. Bank na ogólnych zasadach dotyczących prowadzenia rachunków bankowych dokonuje zapisów na rachunkach bankowych klienta.

W kosekwencji Bank twierdzi, że w przebiegu procesu nabycia i umarzania jednostek wynika, iz mimo dokonywania rozliczeń pieniężnych, Bank nie jest stroną stosunków prawnych z tytułu uczestnictwa w funduszu zagranicznym, a jedynie wykonuje dyspozycje klienta lub funduszu (Agenta Transferowego) w zakresie obciążania lub uznawania rachunku bankowego klienta. Tym samym Bank nie jest podmiotem prawnie zobowiązanym do dokonania wypłaty lub w stosunku, do którego przysługuje roszczenie o dokonanie wypłaty. Realizując dyspozycje, Bank jedynie przekazuje uczestnikowi funduszu środki otrzymane od Agenta Transferowego i dokonuje ich technicznego zaksięgowania na rachunku bankowym klienta. Za poprawne wyliczenie kwot należnych klientowi z tytułu uczestnictwa w funduszu odpowiedzialny jest sam fundusz oraz Agent transferowy w jego imieniu.

Wobec powyższego Bank stoi na stanowisku, że pełniąc funkcję Agenta Płatności nie jest podmiotem wypłacającym lub stawiającym do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w art. 42c ust. 5 ustawy, a tym samym nie jest podmiotem zobowiązanym do sporządzania informacji IFT-3/IFT-3R.
Reasumując, Bank stoi na stanowisku, że nie jest podmiotem wypłacającym w rozumieniu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie jest podmiotem zobowiązanym do sporządzania informacji IFT-3/IFT-3R.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedstawiona przez Spółkę interpretacja jest nieprawidłowa.

Zgodnie z brzmieniem art. 42c ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) i pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego przychody (dochody), o których mowa w art. 42c ust. 5 ustawy, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o tych przychodach (dochodach) faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy, któremu wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) i który ze względu na miejsce zamieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, Księstwie Andory, Księstwie Liechtensteinu, Księstwie Monako, Republice San Marino i Konfederacji Szwajcarskiej, lub na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła umowy w sprawie opodatkowania przychodów (dochodów) z oszczędności osób fizycznych oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Art. 42c ust. 2 pkt 1 w/w ustawy stanowi, że podmiotem wypłacającym, o którym mowa w art. 42c ust. 1 tej ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w art. 42c ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy.
W myśl art. 42c ust. 5 pkt 4 w/w ustawy, imienne informacje, o których mowa w art. 42c ust. 1 tej ustawy, obejmują m. in. przychody (dochody) uzyskane w związku ze sprzedażą, zwrotem lub umorzeniem akcji, udziałów lub jednostek w podmiotach, o których mowa w art. 42c ust. 4 pkt 3 i 4, przedsiębiorstwach wspólnego inwestowania ustanowionych poza terytorium Unii Europejskiej
- jeżeli zainwestowały one bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty lub przedsiębiorstwa, ponad 40% swoich aktywów w wierzytelności, o których mowa w art. 42c ust. 5 pkt 1, w zakresie, w jakim przychód (dochód) ten odpowiada zyskom osiąganym bezpośrednio lub pośrednio z odsetek w rozumieniu art. 42c ust. 5 pkt 1 i 2.

Ustawa z 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych /Dz. U. z 2004r. Nr 146, poz. 1546/, określa obowiązki zagranicznego funduszu zbywającego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej "emitowane przez siebie tytuły uczestnictwa".
Zgodnie z art. 253 ust. 1 i art. 257 ust. 1 tej ustawy fundusz inwestycyjny zagraniczny dystrybuujący jednostki na terenie Polski zobowiązany jest do wskazania przedstawiciela funduszu na terenie Polski oraz agenta płatności. Agentem płatności może być wyłącznie bank krajowy lub krajowy oddział instytucji kredytowej.

    Zgodnie z art. 257 ust. 2 w/w ustawy agent płatności, na podstawie umowy z funduszem zagranicznym, jest obowiązany w szczególności do:
  1. przyjmowania wpłat na nabycie tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego,
  2. dokonywania wypłat środków z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego,
  3. dokonywania wypłat dochodów lub innych świadczeń naleznych uczestnikom funduszu zagranicznego.

Z wystąpienia Banku wynika, że pełni on rolę agenta płatności w szczególności dla funduszy z siedzibą za granicą, które dokonały zgłoszenia do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o zamiarze zbywania tytułów uczestnictwa na terenie Polski.
W związku z powyższym Bank pełniąc rolę agenta płatności jest podmiotem wypłacającym lub stawiającym do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w art. 42c ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzn. jest podmiotem spełniającym definicję podmiotu wypłacającego określoną w art. 42c ust. 2 pkt 1, na którym ciąży obowiązek sporządzania informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania IFT-3/IFT-3R.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie