Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. N... - Interpretacja - PB/415/2/04/BS

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.02.2004, sygn. PB/415/2/04/BS, Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 18.12.2003 r.(data wpł. do Urzędu 08.01.2004 r.) w sprawie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie wyjaśnia co następuje:

Podstawowym warunkiem uprawniającym do korzystania z odliczeń od podatku z tytułu poniesionych wydatków na remont i modernizację jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego lub modernizowanego lokalu mieszkalnego. Wynika to z literalnego brzmienia art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 147 ze zm.).

Stosownie do postanowień w/w ustawy, podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony według art. 27, obniżony o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Dodać należy, że wpłaty na fundusz remontowy dokumentuje się dowodami wpłat i taki dokument uprawnia podatnika do dokonania odliczenia od podatku. Inną kwestią jest sposób wydatkowania kwot zgromadzonych na koncie funduszu remontowego. Decydujące znaczenie w tym wypadku mają zasady gospodarowania tym funduszem ustalone na podstawie statutu danej spółdzielni mieszkaniowej. Zazwyczaj środki te są przeznaczane na remonty części wspólnych nieruchomości np. klatki schodowej, dachu, elewacji itp.

Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi umowę użyczenia. Przez umowę użyczenia zgodnie z art. 710 Kodeksu Cywilnego użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Jak wynika z art. 713 Kodeksu Cywilnego biorący do używania ponosi zwykle koszty utrzymania rzeczy użyczonej. W rozumieniu tego przepisu, przez koszty utrzymania rzeczy należy rozumieć wydatki i nakłady pozwalające zachować rzecz w stanie nie pogorszonym, utrwalającym jej właściwości i przeznaczenie (np. koszty konserwacji, bieżących remontów, drobnych napraw). Koszty związane z wpłatami na fundusz remontowy nie należą do zwykłych kosztów utrzymania danego lokalu mieszkalnego. Jednocześnie zdaniem tut. organu podatkowego z dokumentu potwierdzającego fakt uiszczenia opłat związanych z funduszem remontowym (dowód wpłaty) musi wynikać kto poniósł ten koszt. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że książeczka z dowodami wpłat na fundusz remontowy wystawiona jest na nazwisko Pana ojca który jest właścicielem mieszkania.

Zatem dokonana w imieniu właściciela lokalu wpłata na fundusz remontowy nie uprawnia Pana do dokonania odliczeń z tego tytułu.

Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik