Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( t. jedn. Dz. U. z 2005r. , Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku .... zam. Wielka Brytania ( poprzednio zam Gdynia złożonej przez pełnomocnika : ( uzupełniony pismami z dnia 18.03.2005r. o 14.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dochodów uzyskanych w 2004 roku w Polsce i Wielkiej Brytanii stwierdzam , że : stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
Podatniczka jest obywatelką polską , stanu wolnego . Do końca lipca 2004r. mieszkała i była zatrudniona w Polsce , prowadząc również działalność gospodarczą . Do Wielkiej Brytanii wyjechała 27 lipca 2004r. z zamiarem pozostania na stałe , od 1 sierpnia 2004r. jest zatrudniona legalnie na pełnym etacie przez firmę z siedzibą w Londynie płacąc wszystkie podatki i składki na ubezpieczenia zgodnie z lokalnym prawem . W marcu tego roku podatniczka otrzymała certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony przez władze podatkowe Wielkiej Brytanii, który pokrywa się zdaniem podatniczki pełen bieżący rok podatkowy ( kwiecień 2004-kwiecień 2005r.) i następne.Stanowisko podatniczki w tej sprawie jest następujące: dochody z zatrudnienia i działalności gospodarczej uzyskane w okresie styczeń - lipiec 2004r. podatniczka zamierza rozliczyć w Polsce zgodnie z obowiązującymi zasadami i skalą podatkowa .
W rozliczeniu zamierza uwzględnić ponadto przysługującą ostatnią część ulgi budowlanej.
Dochody z zatrudnienia w Wielkiej Brytanii od sierpnia 2004r. są zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania wolne od podatku w Polsce nie będą w uwzględnione w rozliczeniu w Polsce. Dochody z zatrudnienia i działalności gospodarczej w Polsce uzyskane w okresie kwiecień - lipiec 2004r. ( rok podatkowy do opodatkowania w Wielkiej Brytanii) oraz dochody z zatrudnienia w Wielkiej Brytanii podatniczka zamierza rozliczyć w Wielkiej Brytanii według tamtejszego prawa. Zapłacony już podatek w Polsce będzie uwzględniony w rozliczeniu zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania .Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 3 , ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. , Nr 14, poz.176 ze zm.) - osoby fizyczne , jeżeli maja miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów ( jest to tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy ). Natomiast osoby fizyczne , jeżeli nie mają na terytorium Polski miejsca zamieszkania , podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Polski na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy , bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia , oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Polski ( jest to tzw. ograniczony obowiązek podatkowy określony w art. 3, ust.2a ustawy).
Zatem o statusie podatkowym decyduje miejsce zamieszkania danej osoby.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje jednak pojęcia " miejsce zamieszkania ". Dlatego też należy posługiwać się definicją zawarta w art. 25 Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964r. ( Dz. U. Nr 16, poz.93 ze zm.) . Przepis ten stanowi , iż miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Z treści art. 25 Kodeksu cywilnego wynika więc , że o miejscu zamieszkania decydują dwa czynniki:- zewnętrzny ( faktyczne przebywanie )
- wewnętrzny ( zamiar stałego pobytu), występujące i trwające łącznie.
Chodzi tu zatem o miejsce, które dla danej osoby stanowi centrum jej interesów życiowych. Natomiast miejsce zamieszkania nie musi się pokrywać z miejscem zameldowania. Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu , których stroną jest Polska ( stanowi o tym art. 4a ustawy). W sytuacji podatniczki będą miały zastosowanie przepisy umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych - podpisanej w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r. ( Dz. U. z 1978r. , nr 7, poz 20), zwanej dalej "umową".Z art. 4 tej umowy , w jej rozumieniu określenie " osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie oznacza każdą osobę , która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania , jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona . Określenie to jednak nie obejmuje osoby fizycznej , która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód ze źródeł nim położonych. Jeżeli zaś stosownie do tych postanowień , osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach , to jej status określa się według następujących zasad ( wymienionych w art. 4, ust.2 umowy):a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie , w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania ; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach , to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie , z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze ( ośrodek interesów życiowych),b) jeżeli nie można ustalić , w którym Państwie osoba ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze , albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw , to wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie , w którym zazwyczaj przebywa,c) jeżeli osoba przebywa zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich , to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie , którego jest obywatelem,d) jeżeli miejsca zamieszkania osoby nie można ustalić zgodnie z powyższymi postanowieniami , to właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną tę kwestię w drodze wzajemnego porozumienia . Z pism złożonych w tut. urzędzie 8.03.2005r., 16.03.2005r., 14.04.2005r. wynika, że podatniczka wyjechała 27 lipca 2004r. do Wielkiej Brytanii z zamiarem pozostania na stałe. Wyjeżdżając z kraju wymeldowała się Pani z adresu stałego pobytu , tj. Gdynia, ul. .... w dniu 22 lipca 2004r. wskazując adres stałego pobytu : .....Wielka Brytania . Ponadto podatniczka złożyła formularz NIP -3 dokonując w odpowiednim bloku tego formularza (B.4) zmian dot. adresu zameldowania co z kolei przy niewypełnionym bloku(B.5)tego formularza oznacza, że adres zameldowania jest tożsamy z adresem zamieszkania. Tam ma stałą pracę , otrzymała również certyfikat rezydencji podatkowej - tak więc w nawiązaniu do wyżej cytowanych przepisów miejsce zamieszkania jej znajduje się na terytorium Wielkiej Brytanii . W Polsce więc podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu ( art.3, ust.2a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W takim przypadku w zeznaniu podatkowym za rok 2004 ( Pit-36) podatnik powinien wykazać tylko dochody uzyskane w Polsce (działalność gospodarcza, wynagrodzenie).Ponadto zgodnie z art. 4, ust.2 ustawy z dnia 21 listopada 2001r.o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm) - podatnikom , którzy w latach 1997-2001 nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27 a, ust.1, pkt 1, lit. a)-f) ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r. ( tj. na zakup gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego , wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej , zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego , nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne , przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym - do dnia zasiedlenia tego lokalu), przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie , prawo do odliczenia od podatku dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji - poniesionych od dnia 1 stycznia 2002r. do dnia 31 grudnia 2004r..Ponadto kwota przysługujących odliczeń od podatku , z tytułu poniesienia wydatków mieszkaniowych , która nie znalazła pokrycia w podatku obliczonym za rok podatkowy , podlega odliczeniu w latach następnych. Tak więc Pani z tego tytułu pozostała do odliczenia od podatku za 2004 rok - kwota niezrealizowanej ulgi z roku 2003 w kwocie 1.016,40