w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w gospodarstwie rolnym - Interpretacja - 0114-KDIP3-3.4011.170.2018.3.PP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.07.2018, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.170.2018.3.PP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w gospodarstwie rolnym

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.) uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data nadania 30 maja 2018 r., data wpływu 4 czerwca 2018 r.) na wezwanie z dnia 21 maja 2018 r. (data nadania 21 maja 2018 r., data doręczenia 23 maja 2018 r.) Nr 0114-KDIP3-3.4011.170.2018.1.PP oraz uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data nadania 27 czerwca 2018 r., data wpływu 29 czerwca 2018 r.) na wezwanie z dnia 18 czerwca 2018 r. (data nadania 19 czerwca 2018 r., data doręczenia 21 czerwca 2018 r.) Nr 0114-KDIP3-3.4011.170.2018.2.PP o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodu ze sprzedaży gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodu ze sprzedaży gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 21 maja 2018 r. (data nadania 21 maja 2018r., data doręczenia 23 maja 2018 r.) Nr 0114-KDIP3-3.4011.170.2018.1.PP oraz pismem z dnia 18 czerwca 2018 r. (data nadania 19 czerwca 2018 r., data doręczenia 21 czerwca 2018 r.) Nr 0114-KDIP3-3.4011.170.2018.2.PP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku.

Pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data nadania 30 maja 2018 r., data wpływu 4 czerwca 2018 r.) oraz pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data nadania 27 czerwca 2018 r., data wpływu 29 czerwca 2018 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 lutego 2015 r. został sporządzony w Kancelarii Notarialnej Akt poświadczenia dziedziczenia zgodnie, z którym spadek po Tadeuszu D., zmarłym w dniu 22 grudnia 2014 r. na podstawie ustawy odziedziczyli:

  • Bracia - Wiesław D., Jan D., Wojciech D. - po 1/4 części każdy z nich,
  • Bratanica- Wnioskodawczyni 1/8 części,
  • Bratanek - Jarosław D. 1/8 części.

W skład przedmiotowego spadku wchodziło:

  • gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 4,8583 ha, zabudowane budynkiem mieszkalnym oraz czterema budynkami gospodarczymi;
  • nieruchomość leśna o powierzchni 0,7317 ha;
  • ciągnik rolniczy Ursus C-330, rok produkcji 1987.

Zgodnie z zawiadomieniem Starostwa Powiatowego o zmianie z dnia 26 maja 2015 r. przedmiotowa działka o numerze 61/5 stanowiła następujące grunty: lasy (LsVl)- 0,7317 ha, łąki trwałe (ŁIV)- 1,3812 ha, łąki trwałe (ŁV)- 0,1366 ha, rowy (W-PsIV) - 0,0334 ha, pastwiska trwałe (PsIV) - 0,4159 ha, pastwiska trwałe (PsV) - 0,0721 ha, rowy (W-PsIV) - 0,0022 ha, użytki rolne zabudowane (B-RV) - 0,0086 ha, użytki rolne zabudowane (B-RVI) - 0,2862 ha, grunty orne (RIVb) 0,1169 ha, grunty orne (RV) - 1,2926 ha, grunty orne (RVI) - 1,1126 ha.

Następnie w dniu 11 maja 2015 r. aktem Notarialnym (umowa sprzedaży, umowa darowizny), Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży nabytego udziału (1/8 części), na rzecz współwłaściciela Wojciecha D. Należy zauważyć, że przedmiotowym aktem sprzedaży udziału dokonał, również brat Wnioskodawczyni, a pozostali współwłaściciele Wiesław D. oraz Jan D. dokonali darowizny na rzecz brata Wojciecha D.

W następstwie Wojciech D. został właścicielem całej nieruchomości.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w następstwie sprzedaży przedmiotowe grunty nie utraciły charakteru rolnego.

Przedmiotowa działka o numerze 61/5 wchodziła w skład masy spadkowej po zmarłym spadkodawcy. W skład przedmiotowej działki wchodzi wyżej wymienione gospodarstwo rolne o powierzchni 4,8583 ha, zabudowane budynkiem mieszkalnym oraz czteroma budynkami gospodarczymi oraz wyżej wymieniona nieruchomość leśna o powierzchni 0,7317 ha. Nabywca w dniu zakupu był jedynie współwłaścicielem gospodarstwa rolnego, stanowiącego przedmiotową działkę.

W przedmiotowej umowie sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 11 maja 2015 r. widnieje oświadczenie o następującej treści Kupujący oświadcza ponadto, że nabywa powyższe udziały jako współwłaściciel gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, o powierzchni około 5 ha, położonego na terenie gminy.

Wnioskodawczyni wskazała, że w przedmiotowym akcie nie widnieje oświadczenie nabywcy o zachowaniu charakteru rolnego sprzedawanych gruntów. Jednak z informacji uzyskanej od nabywcy wynika, że przedmiotowe grunty nie utraciły charakteru rolnego, nadal użytkowane są rolniczo. Jak już wcześniej wskazano: Zgodnie z zawiadomieniem Starostwa Powiatowego z dnia 26 maja 2015 r. przedmiotowa działka stanowiła następujące grunty: lasy (LsVI) 0,7317ha, łąki trwałe (ŁIV) 1,3812 ha, łąki trwałe (ŁV) 0,1366 ha, rowy (W- ŁIV) 0,034 ha. pastwiska trwałe (PsIV) 0,4159 ha, pastwiska (PsV) - 0,0721 ha, rowy (W-PsIV) 0,0022 ha. użytki rolne zabudowane (B-RV) 0,0086 ha, użytki rolne zabudowane (B-RVI) 0,2862 ha. grunty orne (RIVb) 0,1169 ha, grunty orne (RV) - 1,2926 ha, grunty orne (RVI) 1,1126 ha.

Wnioskodawczyni podkreśliła, że notariusz w przedmiotowej umowie sprzedaży, w części dotyczącej gruntów rolnych zastosował zwolnienie wynikające z art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. Nr 101/2010, poz. 649, z późn. zm.)

Wnioskodawczyni wskazuje, że w każdej chwili może wystąpić z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu przedmiotowej działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, co potwierdzi fakt, że sprzedane grunty nadal użytkowane są rolniczo.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, przychód uzyskany ze sprzedaży udziału 1/8 w nieruchomości rolnej (grunty sklasyfikowane jako użytki rolne według Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków) objęty będzie zwolnieniem przedmiotowym w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż udziału 1/8 części nieruchomości rolnej (grunty sklasyfikowane jako użytki rolne według Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków) objęty jest zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią wyżej wymienionego przepisu zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

W dniu 11 maja 2015 r. aktem Notarialnym (umowa sprzedaży/umowa darowizny), Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży nabytego udziału 1/8 części, na rzecz współwłaściciela Wojciecha D. Jednocześnie przedmiotowym aktem sprzedaży udziału dokonał, również brat Wnioskodawczyni, a pozostali współwłaściciele dokonali darowizny na rzecz brata Wojciecha D. W następstwie wykonania przedmiotowego aktu Wojciech D. w dniu 11 maja 2015 r. stał się właścicielem całego gospodarstwa.

W wyniku wykonania przedmiotowej umowy, nie doszło do zmiany przeznaczenia użytkowania gruntów, nie straciły one bowiem swojego charakteru rolnego.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. przepisu zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Użycie przez ustawodawcę w ww. przepisie określenia części nieruchomości" prowadzi do nielogicznej wykładni tego przepisu, bowiem nie jest możliwym na gruncie literalnego brzemienia przepisów prawa jednoznacznie ustalić definicję pojęć udział w nieruchomości" i część nieruchomości", aby stwierdzić, że są to pojęcia wykluczające się.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 czerwca 2017 r. II FSK 469/17 stwierdził, że literalna wykładnia art. 21 ust. pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wykluczająca zastosowanie wynikającego z tego przepisu zwolnienia od podatku w odniesieniu do sprzedaży udziału w nieruchomości, musiałaby też prowadzić do wniosku, że nawet jednoczesna sprzedaż udziałów przez wszystkich współwłaścicieli jednemu nabywcy również nie byłaby zwolniona od opodatkowania (przy spełnieniu innych warunków z powyższego przepisu), bo przecież każdy współwłaściciel sprzedawałby tylko udział. Podobnie rzecz by się miała, gdyby jeden właściciel sprzedawał nieruchomość na współwłasność dwu lub więcej nabywcom (po odpowiedniej ułamkowej części udziału we współwłasności dla każdego z nich), bo i tu przedmiotem dwustronnych transakcji byłyby właśnie udziały we współwłasności nieruchomości (...) Nie sposób dopatrzyć się przy tym jakiegokolwiek uzasadnienia aksjologicznego, które nakazywałoby tak zasadnicze zróżnicowanie konsekwencji prawnych (zwolnienie z opodatkowania, bądź jego brak), w zależności od tego, czy przedmiotem sprzedaży jest własność nieruchomości, czy też przy istnieniu współwłasności po stronie zbywców lub nabywców - przedmiotem tym są udziały we współwłasności nieruchomości".

Należy zauważyć, że uzależnienie zastosowania zwolnienia zawartego w ww. przepisie od tego czy przedmiotem sprzedaży jest własność gospodarstwa rolnego i odmówienie zwolnienia w przypadku sprzedaży udziału w nieruchomości, stałoby w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa oraz równego traktowania przez władze publiczne (art. 32 Konstytucji RP).

Na uwzględnienie zasługuje również fakt, że zarówno organy jak i sądy administracyjne wydawały sprzeczne rozstrzygnięcia w sprawach o podobnych stanach faktycznych. Skoro więc organy państwowe wydają sprzeczne rozstrzygnięcia w podobnych sprawach, to nie można mieć wątpliwości, że organy powinny przyjąć znaczenie przepisów korzystniejsze dla podatnika (art. 2a Ordynacji podatkowej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy wskazuje, że jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli sprzedaż ta ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z wniosku wynika, że w dniu 11 maja 2015 r. Wnioskodawczyni sprzedała udział w nieruchomości rolnej, nabyty w drodze spadku, po zmarłym w dniu 22 grudnia 2014 r.

W związku z powyższym należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia, potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Oznacza to, że dla ustalenia daty nabycia nieruchomości lub praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, będących przedmiotem spadku istotny jest dzień jego otwarcia, czyli śmierci spadkodawcy.

Dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego w sprawie stanu faktycznego, stwierdzić należy, że do nabycia przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości, doszło w dacie śmierci spadkodawcy, po którym to Wnioskodawczyni nabyła 1/8 udziału w przedmiotowej nieruchomości, tj. w dniu 22 grudnia 2014 r.

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy od przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości rolnej będzie zobowiązana do zapłaty podatku.

Wskazać należy, że sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości nastąpiła w dniu 11 maja 2015 r, tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i tym samym stanowi źródło przychodu w rozumieniu ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według zasad obowiązujących od 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 cyt. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Tak obliczony przychód można pomniejszyć o koszty uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ww. ustawy w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie. Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła udział w nieruchomości w drodze spadku, a więc nieodpłatnie.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

W myśl zaś art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych. W myśl art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Natomiast stosownie do art. 45 ust. 1a pkt 3 cyt. ustawy, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwalnia z podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 tejże ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r., poz. 1034) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem R,
    2. sady, oznaczone symbolem S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr;
  2. nieużytki, oznaczone symbolem N.

Tak więc zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • sprzedawane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • w chwili sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • sprzedaż ma dotyczyć całości lub części gospodarstwa rolnego, co oznacza, że transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego bądź niektóre z nich (jego część),
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Ze stanu faktycznego wynika, że działka będąca przedmiotem sprzedaży stanowiła następujące grunty: lasy (LsVI), łąki trwałe (ŁIV), łąki trwałe (ŁV), rowy (W- ŁIV). pastwiska trwałe (PsIV), pastwiska trwałe (PsV), rowy (W-PsIV), użytki rolne zabudowane (B-RV), użytki rolne zabudowane (B-RVI), grunty orne (RIVb), grunty orne (RV), grunty orne (RVI).

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy sprzedaż gruntów zakwalifikowanych jako użytki rolne według Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że bezdyskusyjnym warunkiem, od którego zależy w ogóle możliwość odwołania się do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest, aby zbywana nieruchomość stanowiła obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne.

Z kolei utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Tak więc dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu znaczenie mają okoliczności faktyczne związane z faktycznym utrzymaniem rolniczego charakteru użytkowania gruntu. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Z treści wniosku wynika, że nabywca oświadczył w umowie sprzedaży, że nabywa udziały jako współwłaściciel gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym o powierzchni około 5 ha. Wnioskodawczyni wskazała, że w akcie notarialnym sprzedaży nie widnieje oświadczenie nabywcy o zachowaniu charakteru rolnego sprzedawanych gruntów, jednakże z informacji posiadanych od nabywcy wynika, że przedmiotowe grunty nie utraciły charakteru rolnego i nadal są użytkowane rolniczo.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, skoro w akcie notarialnym nabywca oświadczył, że nabywa udziały jako współwłaściciel gospodarstwa rolnego, ponadto Wnioskodawczyni uzyskała informację od nabywcy, że przedmiotowe grunty nie utraciły charakteru rolnego, to przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię w części przypadającej na grunty stanowiące użytki rolne zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ważny jest bowiem cel nabycia gospodarstwa rolnego, czyli aby w wyniku sprzedaży nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego. Zatem w przypadku, gdy nabywca nie będzie wykorzystywał nabytej nieruchomości w celu rolniczym warunki zwolnienia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie zostaną spełnione.

Reasumując, przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia w 2015 r. udziału w nieruchomości rolnej, nabytej przez Wnioskodawczynię w 2014 r. w drodze spadku, stanowi dla Niej przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód w części przypadającej na grunty stanowiące użytki rolne, tj. grunty orne, pastwiska trwałe, łąki trwałe, rowy, użytki rolne zabudowane, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo wyjaśnić należy, że okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej. Weryfikacji przez organ podatkowy podlega również wartość rynkowa określona w umowie sprzedaży nieruchomości, o czym stanowi cytowany wcześniej art. 19 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ interpretacyjny nie jest bowiem uprawniony do dokonywania takich czynności, gdyż jego zadaniem jest jedynie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie opisywanych przez Wnioskodawczynię zdarzeń.

Jednocześnie tutejszy Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Końcowo należy dodać, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie wynikającym z zadanego pytania, tj. zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości rolnej gruntach sklasyfikowanych jako użytki rolne według Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, natomiast nie odnosi się do skutków podatkowych z tytułu sprzedaży pozostałej części udziału w nieruchomości rolnej, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej