Temat interpretacji
Funkcjonariusz policji związany stosunkiem służbowym, który stanowi źródło jego przychodów /art. 10 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych /zobligowany jest do opodatkowania z tego źródła przychodu wszystkich otrzymanych lub pozostawionych do jego dyspozycji w roku
kalendarzowym pieniędzy lub wartości pieniężnych oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z powyższym wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne dokonywane przez pracodawcę na rzecz pracowników stanowią przychód ze stosunku służbowego lub stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych , o ile w konkretnym przypadku nie funkcjonuje zwolnienie lub zaniechanie poboru podatku. W myśl art. 94 ustawy z dnia 6.04.1990 r. o Policji, policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Szczegółowe zasady i tryb przyznawania przedmiotowej pomocy określił Minister Spraw Wewnętrznych.
Nie ulega zatem wątpliwości, iż w przypadku analizowanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe udzielonej
funkcjonariuszom policji mamy do czynienia z przychodem ze stosunku służbowego, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tak więc kwestią podlegającą rozstrzygnięciu w analizowanej sprawie nie jest istota przychodu z powyżej wskazanego źródła , lecz moment uzyskania przychodu z tego źródła , w konsekwencji odpowiedzi wymaga pytanie, czy pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe jest pomocą bezzwrotną nie mającą charakteru pożyczki / a w związku z tym momentem powstania przychodu z tego tytułu jest data jej faktycznego otrzymania lub postawienia do dyspozycji/, czy też ma ona charakter pożyczki/ i jest przychodem w momencie, w którym staje się bezzwrotna -umorzenie spłaty/.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19.01.2001 r. , sygn. akt III S.A. 3011/99, podzielił stanowisko prezentowane już w orzecznictwie NSA (wyrok z dnia 26.04.1996 r., sygn. akt SA/Łd 740/95), iż "określenie w przepisach dotyczących pomocy finansowej dla funkcjonariuszy obowiązku zwrotu w oznaczonych sytuacjach pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe przyznanej w formie decyzji nie oznacza, że pomoc taka nabiera przez to charakteru pożyczki jako instytucji prawa cywilnego". Mając na uwadze powyższe, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielonej pomocy finansowej funkcjonariuszom policji jest data faktycznego uzyskania, nie zaś data jej umorzenia (m.in. wyrok z dnia 11.02.2000 r. , sygn. akt SA/Rz 2123/98). Potwierdzeniem takiej wykładni przepisów prawa podatkowego jest również stanowisko zajęte przez NSA w wyrokach z dnia 26.04.1996 r., sygn.akt SA/Łd 740/95, z dnia 18.03.1997 r , sygn. akt SA/Rz 1698/95, z dnia 19,02,2002 r., sygn.akt SA/Rz 447/00.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że otrzymana przez panią w 1994 r . kwota pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe stanowiła przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegała opodatkowaniu w dacie jej faktycznego otrzymania lub postawienia do dyspozycji.