Temat interpretacji
W budynku, w którym powstała wspólnota mieszkaniowa, podatnik wynajmuje lokal mieszkalny i opłaca comiesięcznie czynsz. W umowie najmu figurują następujące opłaty: czynsz, woda, odprowadzanie ścieków, wywóz śmieci oraz centralne ogrzewanie, natomiast brak jest wyodrębnionych opłat na fundusz remontowy.
Podatnik uważa, że ma prawo odliczyć od podatku część czynszu mieszkaniowego, ponieważ wspólnota utworzyła fundusz remontowy.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004 - 2005 na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
Zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust.
1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie z tym, że wysokość wydatków na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu oraz uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości (art. 13 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 14 ww. ustawy na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się między innymi wydatki na remonty i bieżącą konserwację. Wpłaty na
fundusz remontowy za najemców lokali, które wchodzą w skład nieruchomości wspólnej dokonuje właściciel komunalny.
Podatnik nie będąc właścicielem lokalu (prawa do lokalu) i nie dokonując wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, pomimo wyodrębnienia przez wspólnotę mieszkaniową funduszu remontowego, nie może dokonywać odliczeń od podatku z ww. tytułu, albowiem wpłat takich nie dokonał.