
Temat interpretacji
Pismem z dnia 04.05.2004 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 11.05.2004 r.), uzupełnionym w dniu 01.06.2004 r., właściciele P.P.H.U. Spółki Jawnej zwrócili się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów niżej wymienionych wydatków poniesionych w związku z uczestnictwem w Targach Poznańskich:
- koszty związane z przygotowaniem wystawy (ozdoby, wazony, lampy, inne materiały, malowanie),
- zapłata za reklamę w katalogu MEBLE, Aktualności Targowe,
- zapłata za etykietki reklamowe,
- zapłata za noclegi i wyżywienie pracowników obsługujących stoisko P.P.H.U. "B." (koszty diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników),
- zapłata za foldery,
- koszt dzierżawy pomieszczenia wraz z wyposażeniem,
- zapłata za zdjęcia katalogowe, katalogi, gadżety reklamowe,
- koszt projektu stoiska.
Zdaniem Podatników wszystkie wydatki związane z uczestnictwem w Targach Poznańskich stanowią koszty uzyskania przychodu nie objęte limitem.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późniejszymi zmianami) na pisemne zapytanie Podatnika udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 cytowanej wyżej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba, że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Pojęcie reklama i reprezentacja nie zostały zdefiniowane ani w ustawach o podatku dochodowym, ani też w aktach wykonawczych wydanych na podstawie zawartych w nich delegacji. Słownik języka polskiego określa, że reklama jest to rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Ogólnie zatem ujmując celem reklamy jest przekazanie informacji o towarach (usługach), nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Od strony metodycznej daje się wyodrębnić:
- ogólną masową reklamę skierowaną do bezimiennych potencjalnych odbiorców,
- zindywidualizowaną reklamę skierowaną do określonych odbiorców, do konkretnego klienta.
Pierwszy typ reklamy ma charakter publiczny, masowy. Taki charakter ma właśnie reklama prowadzona na krajowych i międzynarodowych targach. Drugi typ reklamy ma charakter niepubliczny, zindywidualizowany. Właśnie drugi typ reklamy jest kosztowo limitowany wraz z kosztami reprezentacji (do wysokości 0,25% przychodów firmy w skali roku podatkowego).
Reklamowanie firmy poprzez udziały w targach, czy krajowych, czy też zagranicznych, ma wpływ na sytuację firmy na rynku i może sytuację tę uczynić korzystniejszą.
Wobec powyższego, zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami prawa podatkowego wydatki związane z uczestnictwem w imprezach reklamowych publicznych do, których można zaliczyć Targi Poznańskie stanowią nie limitowany koszt uzyskania przychodów. Ponadto należy nadmienić, że aby móc zaliczyć wydatki na reprezentację i reklamę w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatki te muszą być właściwie udokumentowane.