POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1424/2150/4111/415/22/2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.04.2005, sygn. 1424/2150/4111/415/22/2/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1, §4, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku P. ... z dnia 02.03.2005r. (data wpływu do organu podatkowego - 03.03.2005r.), uzupełnionego w dniu 04.04.2005r., w części dotyczącej udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego możliwości skorzystania z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 03.03.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek P. ... uzupełniony w dniu 04.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego możliwości skorzystania z ulgi na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych oraz z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, uzupełniony w dniu 04.04.2005r.W części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe wniosek rozpatrzono odrębnym postanowieniem.

Z treści pisma wynika, iż od Podatnicy w 2003r. nabyli na rynku wtórnym od osób fizycznych nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym w stanie surowym zamkniętym, którego budowa została przerwana w 1992r. Umowa kupna-sprzedaży została sporządzona formie aktu notarialnego. Pozwolenie na budowę zostało wydane na poprzedniego właściciela w dniu 06.04.1991r., a następnie w dniu 19.05.2003r. Podatnicy uzyskali pozwolenie na wznowienie robót budowlanych. Po uzyskaniu pozwolenia Podatnicy prowadzili prace remontowo-modernizacyjne i wykończeniowe polegające, m.in. na wymianie pokrycia dachowego, częściowej wymianie okien i drzwi, przebudowę ścian, zmianie instalacji elektrycznej, rozprowadzeniu instalacji wodno- kanalizacyjnej, budowie gazociągu w ulicy, przyłącza do domu i instalacji gazowej wewnętrznej oraz wszelkie prace wykończeniowe wewnętrzne i tynki zewnętrzne. Wymienili również ogrodzenie działki. W 2004r. Podatnicy otrzymali pozwolenie na użytkowanie domu.Podatnicy za 2003r. skorzystali z odliczeń z tytułu ulgi remontowo-modernizacyjnej i z pozostałej części wydatków zamierzają skorzystać również w rozliczeniu za 2004r.

Wydatki na cele remontowo- modernizacyjne zostały udokumentowane fakturami VAT i mieszczą się limicie obowiązującym na lata 2003-2005. Ponadto poniesione wydatki są zgodne z rozporządzeniem zawierającym wykaz robót i materiałów zaliczanych do remontowo modernizacyjnych. Wydatki poniesione w związku z ogrodzeniem działki i budową gazociągu w ulicy nie zostaną ujęte w ramach w/w ulgi.

W powyższym stanie faktycznym Podatnicy zwrócili się do tut. organu podatkowego z prośbą o wyjaśnienie czy spełniają warunki uprawniające do skorzystania z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.Zdaniem Podatników spełniają oni warunki do skorzystania z w/w ulgi.

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2005r., stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz,(prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Wobec Podatników nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.W myśl art. 14a § 3 interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003r., podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu oprawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Skorzystanie z przedmiotowej ulgi jest możliwe, jeżeli poniesione wydatki:
1. mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. (Dz.U. Nr 156, poz. 788), - art. 27a ust. 17 ustawy,
2. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy);
3. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustaw).

Zacytowany przepis art. 27a ust. 1 pkt 1 obowiązuje do końca 2005r., na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956), zgodnie z którym wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003r. poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy w brzmieniu na 2003r.

Podatnicy posiadają tytuł prawny do budynku mieszkalnego w postaci aktu notarialnego zakupu nieruchomości.

Zatem jeżeli powyższe warunki spełnione są łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy.

Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych, warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki dotyczące budynku mieszkalnego, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzenne i Budownictwa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku), przykładowo ścianek działowych, podłóg, posadzek, jak i trwale umiejscowionej armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych.

W myśl art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a) ustawy kwota o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003r. - 19% kwoty wydatków poniesionych na remont i modernizację lokalu/budynku mieszkalnego, nie więcej jednak niż:
- 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, tj. kwoty 5.670,00zł.Jednocześnie jeżeli podatnik dokonując remontu lub modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego ponosi wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej i w związku z tymi wydatkami przekroczy limit odliczeń określony w ust. 3 pkt 2, wysokość odliczeń podwyższa się o 0,5% kwoty, o której mowa w ust. z zastrzeżeniem ust.2 a, tj. o kwotę 945,00zł (art. 27a ust.4 ustawy).

Wysokość odliczeń od podatku, określona zgodnie z ust. 3 pkt 1 lit a) i pkt 2 ustawy dotyczy łącznie obojga małżonków, z wyjątkiem małżonków w stosunku do których orzeczono separację (art. 27a ust. 10).

W myśl art. 27a ust. 15cyt. ustawy kwota odliczeń od podatku, obliczona zgodnie z ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4, przekraczająca kwotę podatku obliczonego zgodnie z art. 27, podlega odliczeniu od podatku obliczonego za lata następne, aż do całkowitego jej odliczenia.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawców we wniosku jest prawidłowe.

Pouczenie1. Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.
4. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
Otrzymują:1. Adresat
2. Dyrektor Izby Skarbowej w WarszawieOśrodek Zamiejscowy w Radomiu
3. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie
4. A/a

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu