Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku)postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oceniając stanowisko odnośnie ulgi z tytułu odliczenia od podatku wydatków poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego przedstawione we wniosku jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez WnioskodawcęW dniu 01.10.2003 r. Podatniczka podpisała umowę, której treścią była sprzedaż mieszkania przez Developera w budowanym budynku wielorodzinnym w celu przeniesienia własności. W dniu 15.03.2004 r. protokołem zdawczo - odbiorczym nastąpiło przekazanie i odbiór mieszkania zgodnie z zawartą wcześniej umową. Akt notarialny został zawarty w dniu 04.08.2004 r. Od marca Podatniczka dokonywała w tym mieszkaniu niezbędne prace remontowo - inwestycyjne (postawienie i malowanie ścian, wykończenie łazienki i kuchni, położenie podłóg, zamontowanie garderoby).
Przedmiot interpretacjiPrzedstawiając powyższe, Podatniczka zwróciła się o interpretację przepisów prawa, czy w tym stanie rzeczy posiada tytuł prawny do lokalu mieszkalnego od dnia 15.03.2004 r., tj. od momentu przekazania mieszkania protokołem zdawczo - odbiorczym i w związku z tym, czy spełnia warunki do ulgi z tytułu wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.
Stanowisko Wnioskodawcy: Podatniczka uważa, że zawierając umowę kupna - sprzedaży stała się posiadaczką mieszkania, natomiast prawo do odliczenia wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe nabyła od momentu przekazania przez developera mieszkania protokołem zdawczo- odbiorczym. Wskazuje ponadto, że wydatki przez nią poniesione :- mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., - zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem wpłaty,- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zwrócone w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, - dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Pani podnosi, że z tego tytułu ma prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyPrawo do zmniejszenia podatku dochodowego z tytułu wydatków poniesionych w 2004 roku na remont i modernizację lokalu mieszkalnego wynika z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. Nr 202, poz. 1956). Jak stanowi ten przepis, wydatki o których mowa w art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust.3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art . 27a ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...).
Warunkiem niezbędnym do skorzystania z ulgi z tytułu remontu i modernizacji lokalu lub budynku mieszkalnego jest więc posiadanie tytułu prawnego do zamieszkiwania. Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się między innymi: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego. Tytuł prawny, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych może stanowić również umowa o budowę lokalu mieszkalnego zawarta pomiędzy developerem a klientem, pod warunkiem, że zawiera klauzulę, z której wynikają wzajemne zobowiązania stron odnośnie przedmiotu umowy. W sytuacji, gdy umowa o budowę lokalu mieszkalnego nie zobowiązuje developera do oddania klientowi lokalu mieszkalnego przed ustanowieniem własności na jego rzecz, natomiast przekazanie lokalu mieszkalnego następuje protokolarnie, a klient może wykonywać w mieszkaniu dalsze prace dopiero po jego protokolarnym odbiorze, to należy uznać, iż w takim przypadku podatnik posiada tytuł prawny do zajmowanego lokalu. W dniu 15.03.2004 r. strony umowy, tj. Developer i Podatniczka podpisując protokół zdawczo - odbiorczy potwierdziły wykonanie wzajemnych zobowiązań, które były określone w umowie. Zatem odbierając mieszkanie wraz z kluczami w dniu 15.03.2004 r. uzyskała Pani tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i tym samym uprawnienia do skorzystania z ulgi remontowo - modernizacyjnej. Stąd postanowiono jak w sentencji.
Interpretacjai niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie słuzy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za posrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doreczenia postanowienia (art. 236 par. 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej ).