1. Czy w opisanym stanie faktycznym źródłem przychodu Wnioskodawczyni (z tytułu opłat wnoszonych przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębn... - Interpretacja - 0461-ITPB1.4511.995.2016.2.DP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.02.2017, sygn. 0461-ITPB1.4511.995.2016.2.DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

1. Czy w opisanym stanie faktycznym źródłem przychodu Wnioskodawczyni (z tytułu opłat wnoszonych przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika oraz z tytułu sprzedaży gołębi na licytacji) będzie pozarolnicza działalność gospodarcza? 2. Czy w zakresie sprzedaży gołębi, przychód Wnioskodawczyni stanowić będzie jedynie 50% ceny sprzedaży? 3. Czy za koszty uzyskania przychodu Wnioskodawczyni można uznać wydatki ponoszone przez nią na paszę dla gołębi? 4. Czy za koszty uzyskania przychodu Wnioskodawczyni można uznać wydatki przeznaczone na leczenie gołębi i opiekę weterynaryjną? 5. Czy za koszty uzyskania przychodu Wnioskodawczyni można uznać wydatki na utrzymanie gołębników, najem i dzierżawę infrastruktury i wyposażenia niezbędnego do utrzymania i trenowania gołębi oraz organizacji lotów, w tym najem specjalnego pojazdu do transportu gołębi? 6. Czy kosztami uzyskania przychodu Wnioskodawczyni będą wydatki na zakup nagród rzeczowych? 7. Czy kosztami uzyskania przychodu Wnioskodawczyni będą środki pieniężne przeznaczone na nagrody pieniężne?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2016 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych hodowli gołębi w ramach wspólnego gołębnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych hodowli gołębi w ramach wspólnego gołębnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni zamierza w przyszłości otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której prowadzić będzie tzw. wspólny gołębnik, do którego osoby chętne będą mogły oddawać swoje drużyny gołębi. Ptaki będą przebywały we wspólnym gołębniku określony czas a następnie będą uczestniczyły w organizowanych przez Wnioskodawczynię zawodach sportowych tzw. lotach. Współrywalizacja będzie odbywała się wg ściśle określonych przepisów zawartych w opracowanym w tym celu regulaminie. Regulamin przewidywać będzie również wysokość opłat, które uczestnicy przystępujący do rywalizacji będą wnosić na poczet kosztów chowu gołębi, utrzymania gołębników oraz nagród dla właścicieli zwycięzców. Nagrody pieniężne oraz środki na zakup nagród rzeczowych będą pochodzić z opłat wnoszonych przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika. Po zakończeniu zawodów gołębie zostaną wystawione na licytację, właściciel sprzedanych gołębi otrzyma 50% ich wartości, z kolei pozostałe 50% wartości sprzedanych gołębi trafi do Wnioskodawczyni.

W złożonym do wniosku uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzenie przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, będzie polegało na przyjmowaniu gołębi za opłatą od osób chętnych właścicieli do tzw. wspólnego gołębnika, w ramach którego Wnioskodawczyni przez określony czas będzie owe gołębie chować oraz przygotowywać do organizowanych przez Wnioskodawczynię w ramach działalności zawodów sportowych lotów gołębi, które będą stanowiły główny cel (przedmiot) prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności.

Opłata wnoszona przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika to zapłata za usługę wspólnego gołębnika, czyli za chów gołębi oraz przygotowanie ich do zawodów sportowych tzw. lotów gołębi oraz przeprowadzenie tych zawodów przy udziale gołębi oddanych do wspólnego gołębnika.

Wnioskodawczyni będzie otrzymywać 50% wartości ze sprzedaży gołębi z tytułu pośrednictwa sprzedaży, gdyż po tzw. lotach gołębi, będzie je wystawiać na aukcje oraz monitorować ich przebieg.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym źródłem przychodu Wnioskodawczyni (z tytułu opłat wnoszonych przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika oraz z tytułu sprzedaży gołębi na licytacji) będzie pozarolnicza działalność gospodarcza?
  2. Czy w zakresie sprzedaży gołębi, przychód Wnioskodawczyni stanowić będzie jedynie 50% ceny sprzedaży?
  3. Czy za koszty uzyskania przychodu Wnioskodawczyni można uznać wydatki ponoszone przez nią na paszę dla gołębi?
  4. Czy za koszty uzyskania przychodu Wnioskodawczyni można uznać wydatki przeznaczone na leczenie gołębi i opiekę weterynaryjną?
  5. Czy za koszty uzyskania przychodu Wnioskodawczyni można uznać wydatki na utrzymanie gołębników, najem i dzierżawę infrastruktury i wyposażenia niezbędnego do utrzymania i trenowania gołębi oraz organizacji lotów, w tym najem specjalnego pojazdu do transportu gołębi?
  6. Czy kosztami uzyskania przychodu Wnioskodawczyni będą wydatki na zakup nagród rzeczowych?
  7. Czy kosztami uzyskania przychodu Wnioskodawczyni będą środki pieniężne przeznaczone na nagrody pieniężne?

Ad. 1) Zdaniem Wnioskodawczyni, źródłem uzyskania przychodu w opisanym stanie faktycznym, będzie pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f, ponieważ działalność, którą zamierza prowadzić Wnioskodawczyni w związku z założeniem wspólnego gołębnika i organizacją zawodów, a następnie sprzedażą gołębi na licytacji, posiada cechy zorganizowanej działalności gospodarczej zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Ilekroć w ustawie mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczone do innych przychodów, ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ad. 2) W ocenie Wnioskodawczyni przychód w opisanej działalności, poza opłatami dokonywanymi przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika, stanowić będzie 50% ceny sprzedaży gołębi na licytacji. Z uwagi na to że pozostałe 50% ceny przypada osobie, która zgłosiła gołębia do wspólnego gołębnika, ta część kwoty uzyskana z licytacji nie stanowi przychodu Wnioskodawczyni, gdyż pośredniczy ona jedynie pomiędzy nabywcą gołębia a osobą, która zgłosiła go do wspólnego gołębnika, w przekazaniu tych kwot.

Ad. 3-5) Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki, które będzie ona ponosić na paszę dla gołębi, opiekę weterynaryjną i ich leczenie oraz wydatki poniesione na utrzymanie gołębników, najem i dzierżawę infrastruktury i wyposażenia niezbędnego do utrzymania i trenowania gołębi oraz organizacji lotów, w tym najmu specjalnego pojazdu do transportu gołębi należy uznać za koszty uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 22 u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W związku z profilem działalności gospodarczej, jaki zamierza prowadzić Wnioskodawczyni zapewnienie gołębiom odpowiednich warunków chowu jest jednym z czynników determinujących decyzję potencjalnych właścicieli gołębi o oddaniu ich pod jej opiekę w celu przygotowania do zawodów sportowych tzw. lotów. W przypadku braku zainteresowania potencjalnych uczestników, otworzenie wspólnego gołębnika nie miałoby najmniejszego sensu. Ponadto jednym z przychodów Wnioskodawczyni w związku z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej mają być opłaty za gołębie wnoszone przez właścicieli, którzy zdecydują się wziąć udział w zawodach. Opłaty te będą przeznaczane miedzy innymi na przygotowanie gołębi do zawodów, w czasie gdy będą one przebywały we wspólnym gołębniku. W związku z powyższym wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na chów gołębi, takie jak: pasza, opieka weterynaryjna czy też wyposażenie gołębników oraz najem i dzierżawę infrastruktury i wyposażenia niezbędnego do utrzymania i trenowania gołębi oraz organizacji lotów powinny zostać uznane za koszty uzyskania przychodu, gdyż będą miały bezpośredni związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą oraz będą wpływać na wysokość uzyskanych przychodów.

Ad. 6) Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki które będzie ona ponosić na nagrody rzeczowe, wręczane właścicielom zwycięskich gołębi, zgodnie z regulaminem, będą stanowić koszty uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 22 u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W związku z tym, że głównym celem prowadzenia wspólnego gołębnika jest zorganizowanie zawodów sportowych, tzw. lotów gołębi, stanowiących rodzaj rywalizacji, niezbędne jest zapewnienie nagród dla zwycięzców poszczególnych zawodów. Nagrody rzeczowe mają zachęcić właścicieli gołębi, do wzięcia udziału w tych zawodach, a w konsekwencji oddania swoich ptaków do wspólnego gołębnika, pod opiekę Wnioskodawczyni, która ma je do tych zawodów przygotowywać. Brak nagród, spowodowałby brak zainteresowania właścicieli gołębi do oddania ich do wspólnego gołębnika, w wyniku czego Wnioskodawczyni nie otrzymałaby opłat, które mają być podstawowym źródłem przychodu w planowanej działalności. W związku z powyższym, bezsprzecznie należy stwierdzić, że zapewnienie nagród rzeczowych i wydatki na ich zakup poniesione przez Wnioskodawczynię, będą miały bezpośredni związek z prowadzoną działalnością oraz wpłyną na wysokość uzyskanych przychodów, dlatego też należy je uznać za koszty uzyskania przychodu.

Ad. 7) Zdaniem Wnioskodawczyni, środki przeznaczone na nagrody pieniężne, wręczane właścicielom zwycięskich gołębi, zgodnie z regulaminem, będą stanowić koszty uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 22 u.p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23". W związku z tym, że głównym celem prowadzenia wspólnego gołębnika jest zorganizowanie zawodów sportowych, tzw. lotów gołębi, stanowiących rodzaj rywalizacji, niezbędne jest zapewnienie nagród dla zwycięzców poszczególnych zawodów. Nagrody pieniężne mają zachęcić właścicieli gołębi, do wzięcia udziału w tych zawodach, a w konsekwencji oddania swoich ptaków do wspólnego gołębnika, pod opiekę Wnioskodawczyni, która ma je do tych zawodów przygotowywać. Brak nagród, spowodowałby brak zainteresowania właścicieli gołębi do oddania ich do wspólnego gołębnika, w wyniku czego Wnioskodawczyni nie otrzymałaby opłat, które mają być podstawowym źródłem przychodu w planowanej działalności. W związku z powyższym, bezsprzecznie należy stwierdzić, że zapewnienie nagród pieniężnych, będzie miało bezpośredni związek z prowadzoną działalnością oraz wpłynie na wysokość uzyskanych przychodów, dlatego środki przeznaczane na wypłaty tych nagród należy uznać za koszty uzyskania przychodu Wnioskodawczyni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy