Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 19.10.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 20.10.2005r.), ostatecznie uzupełniony w dniu 02.11... - Interpretacja - NP - 415/42/6/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.12.2005, sygn. NP - 415/42/6/05, Urząd Skarbowy w Czarnkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 19.10.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 20.10.2005r.), ostatecznie uzupełniony w dniu 02.11.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 04.11.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynika, że członkowie koła łowieckiego zobowiązani są na podstawie Statutu koła do sumiennego wykonywania zadań, które zostają im zlecone przez władze i organy koła oraz Zrzeszenia Polski Związek Łowiecki. Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Koła Łowieckiego, zobowiązano członków do odpracowania społecznie na rzecz zagospodarowania łowisk 50 godzin rocznie. Na mocy tej uchwały członkom koła dokonującym szacowania szkód wyrządzonych przez dziką zwierzynę w uprawach rolnych przysługuje zwrot poniesionych kosztów (w formie delegacji). Członkowie koła w celu oszacowania szkód do wyjazdów używają własnych samochodów. Dodatkowo prowadzą ewidencje przebiegu tych pojazdów. Analogicznie dokumentowane są również zwroty poniesionych kosztów z tyt. używania własnych samochodów przez myśliwych koła w przypadku przygotowywania łowisk przed polowaniami z udziałem zagranicznych myśliwych.
Koło łowieckie zwraca ich członkom koła przedmiotowe koszty. Zwroty te dokonywane są na podstawie sporządzonego wyliczenia na drukach "delegacja służbowa" w wysokości iloczynu faktycznie przejechanych kilometrów (z uwzględnieniem pojemności silnika używanego samochodu) i aktualnie obowiązującej stawki za 1 km przebiegu pojazdu.

Zdaniem koła łowieckiego wypłacany członkom zwrot wydatków poniesiony z tytułu używania prywatnych samochodów do ww. celów podlega zawolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zagadnienie, o którym mowa w złożonym zapytaniu znajduje uregulowanie w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Stosownie do zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, wolne od podatku są diety i inne należności za czas:

a) podróży służbowej pracownika,
b) podróży osoby niebędącej pracownikiem
- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Powołany przepis ustawy odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Przy czy odrębnie określa warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników. W przypadku osób niebędących pracownikami mowa jest o świadczeniach otrzymywanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile są spełnione przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień powołanego przepisu, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1) w celu osiągnięcia przychodów lub
2) w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw , lub
3) przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane , lub
4) przez osoby pełniące funkcje obywatelskie , o których mowa w art.13 pkt 5 , w związku z wykonywaniem tych funkcji .

W myśl art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066), w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., Koła łowieckie zrzeszają osoby fizyczne i są podstawowym ogniwem organizacyjnym w Polskim Związku Łowieckim w realizacji celów i zadań łowiectwa.
Jak stanowi art. 3 wyżej powołanej ustawy celem łowiectwa jest :

1) ochrona, zachowanie różnorodności i gospodarowanie populacjami zwierząt łownych,
2) ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego na rzecz poprawy warunków bytowania zwierzyny,
3) uzyskiwanie możliwie wysokiej kondycji osobniczej i jakości trofeów oraz właściwej liczebności populacji poszczególnych gatunków zwierzyny przy zachowaniu równowagi środowiska przyrodniczego,
4) spełnianie potrzeb społecznych w zakresie uprawiania myślistwa, kultywowania tradycji oraz krzewienia etyki i kultury łowieckiej.

Dla obu grup podatników, tj. dla pracowników i osób nie będących pracownikami omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 271, poz. 2686 oraz poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 271, poz. 2687).

Według § 3 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. dot. podróży służbowych na obszarze kraju z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:

1) przejazdów;
2) noclegów;
3) dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
4) innych udokumentowanych wydatków , określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Z brzmienia przepisów § 5 ust. 1 i ust. 3 powyższego rozporządzenia wynika , iż środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca. Na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż stawki określone w pkt.1, 2, 3, i 4 § 5 powołanego przepisu.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego członkowie koła łowieckiego nie są pracownikami, a swoją pracę świadczą na rzecz koła łowieckiego społecznie.

Zadania, które wykonują zostają im zlecone przez władze i organy koła łowieckiego oraz Zrzeszenia Polski Związek Łowiecki. Zwrot poniesionych kosztów przejazdów następuje na zasadach określonych w ww. rozporządzeniu.

W świetle powyższego, należności z tytułu dokonywanych wypłat dot. zwrotu poniesionych kosztów przejazdów w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, w świetle powyżej przytoczonych przepisów, zdaniem tut. organu podatkowego zwrot kosztów podróży członkom koła łowieckiego z tytułu używania prywatnych samochodów do realizacji zadań zleconych przez władze koła oraz Zrzeszenia Polski Związek Łowiecki podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko wyrażone przez koło łowieckie we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Czarnkowie