Temat interpretacji
Forma opodatkowania dla nowo założonej działalności gospodarczej, którą Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2018 r. (data wpływu 26 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2018 r. (data wpływu 11 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni w roku podatkowym 2017 była wspólnikiem spółki cywilnej razem z mężem. Przychody za 2017 r. spółka osiągnęła w kwocie 2 278 639,73 zł. Wnioskodawczyni nadmienia, że jej mąż również na własny rachunek prowadzi działalność gospodarczą, ponadto nie posiadają jako małżeństwo rozdzielności majątkowej. Wnioskodawczyni w kwietniu 2018 r. rozpoczęła działalność gospodarczą w swoim imieniu jako nowa firma usługowo-gospodarcza. Firma w założeniu ma świadczyć różnego rodzaju usługi. Wiodące PKD to 36.29 pozostała działalność gastronomiczna.
Wnioskodawczyni nadmienia, że w dalszym ciągu jest wspólnikiem spółki cywilnej, która rozlicza się z Urzędem Skarbowym na zasadach ogólnych. Ponadto Wnioskodawczyni nadmienia, że ma nieograniczony obowiązek podatkowy. PKWIU dla każdego rodzaju świadczonych usług prowadzonej działalności w opisie zdarzenia przyszłego to:
- 56.29 - pozostałe usługi gastronomiczne;
- 56.2 - usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych i pozostałe usługi gastronomiczne;
- 10.71.9 - usługi podwykonawców związane z produkcją pieczywa;
- 10.73.99 - usługi podwykonawców związane z produkcją makaronów, klusek, kuskusu ;
- 10.73.99.0 - usługi podwykonawców związane z produkcją makaronów, klusek, kuskusu i podobnych wyrobów mącznych;
- 43.1 - rozbiórka i przygotowanie terenu pod budowę;
- 43.12 - roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę;
- 43.12.1; 43.12.11; 43.12.11.0 - roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych;
- 43.34 - roboty malarskie i szklarskie;
- 43.34.10; 43.34.10.0 - roboty malarskie;
- 43.39 - roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych;
- 43.39.19 43.39.19.0 - roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych;
- 45.20 - usługi konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli;
- 56 - usługi związane z wyżywieniem;
- 10.85.9, 10.85.99, 10.85.99.0 - usługi podwykonawców związane z produkcją gotowych posiłków i dań;
- 68 - usługi związane z obsługą rynku nieruchomości;
- 81.21.1, 81.21.10, 81.21.10.0 - usługi niespecjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych;
- 81.22.11, 81.22.11.0 - usługi mycia okien;
- 81.29 - usługi pozostałego sprzątania i czyszczenia;
- 81.29.1, 81.29.12, 81.29.12.0 - usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu;
- 81.29.19, 81.29.19.0 - usługi pozostałego sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 81.22.13, 81.22.13.0 - usługi czyszczenia pieców i kominów,
- 82, 82.1, 82.11 - usługi związane z administracyjną obsługą biura;
- 82.11.1, 82.11.10, 82.11.10.0, 82.99 - pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 47.11.2 sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach.
Przedmiotem zapytania są następujące przewidywane rodzaje usług jakie Wnioskodawczyni będzie świadczyła:
- PKWiU 10.71.Z produkcja pieczywa, pierogów, ciasta;
- PKWiU 43.11.Z rozbiórka i przygotowanie terenów pod budowę;
- PKWiU 45.20.Z usługi konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli;
- PKWiU 49.41.Z - transport drogowy towarów;
- PKWiU 56.10.1 działalność gastronomiczna;
- PKWiU 81.21.Z usługi niespecjalistycznego sprzątania obiektów;
- PKWiU 82.11.Z usługi związane z administracyjną obsługą biura.
Wnioskodawczyni wskazuje, że podany rodzaj działalności nie jest wyłączony z opodatkowania ryczałtem (art. 8 ust. 1). W momencie rejestracji firmy w dniu 5 kwietnia 2018 r. został złożony wniosek oświadczenie o wyborze opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Od nowego roku podatkowego Wnioskodawczyni chciałaby rozliczać się z Urzędem Skarbowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Po braku jednoznacznej odpowiedzi z urzędu Wnioskodawczyni rozlicza się na zasadach ogólnych.
Ponadto Wnioskodawczyni nadmienia, że firma została zarejestrowana w kwietniu 2018 r., zatem w ubiegłym roku podatkowym nie istniała, więc nie posiadała żadnych przychodów. W obecnej chwili Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki cywilnej i rozlicza się na zasadach ogólnych, jedynie działalność, którą rozpoczęła indywidualnie chciałaby rozliczać w formie ryczałtu.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że złożony wniosek odnosi się do formy opodatkowania przychodów z samodzielnej działalności w roku 2019 oraz roku 2018. Wnioskodawczyni wskazuje, że w roku 2018 nie uzyska przychodów z działalności prowadzonej osobiście w wysokości przekraczającej równowartość 250 000 EURO. Wnioskodawczyni nie uzyskała i nie uzyska żadnych przychodów ze stosunku pracy. Nigdy nie świadczyła bowiem pracy w oparciu o umowę o pracę, od zawsze było to samozatrudnienie. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawczyni złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego uzupełniając wpis do CEIDG w 2018 r. w kwietniu. Natomiast w CEIDG nie ma żadnych informacji o sposobie rozliczania się z Urzędem Skarbowym.
Ponadto Wnioskodawczyni doprecyzowała, że wobec różnorodnych opinii Urzędu Skarbowego jak i biura rachunkowego które prowadzi dokumentację jej firmy Wnioskodawczyni opodatkowuje się na zasadach ogólnych, gdyż taką formę opodatkowania wybrała spółka, w której jest Ona wspólnikiem.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
przeformułowane w uzupełnieniu wniosku:
- Czy w roku 2018 Wnioskodawczyni powinna rozliczać się na zasadach ogólnych czy w formie ryczałtu z nowo założonej działalności gospodarczej?
- Czy w roku 2019 do 20 stycznia składając pisemne oświadczenie naczelnikowi Urzędu Skarbowego Wnioskodawczyni może jako formę opodatkowania rozliczenia wybrać ryczałt dla działalności którą prowadzi samodzielnie?
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawczyni wskazała, że w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, art. 6 (przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) pkt 4 mówi, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli: m. in.
- w roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro. Limit 250 000 euro dotyczy odrębnie przychodów z indywidualnej działalności oraz z tytułu prowadzonej działalności w formie spółki.
W ocenie Wnioskodawczyni nie stanowi przeszkody do opodatkowania przychodów z prowadzenia jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne fakt osiągania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu zawiera art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie stosuje się w przypadku świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Podane przez Wnioskodawczynię symbole PKWiU nie są wyłączone z opodatkowania ryczałtem. Warunkiem opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest również dokonanie przez podatnika wyboru tej formy opodatkowania.
Reasumując, przychody z prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej Wnioskodawczyni może opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi jakie wykonuje co za tym idzie przypisane PKWiU nie są wyłączone z opodatkowania ryczałtem.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 wskazanej ustawy, źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 cytowanej ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Stosownie do treści art. 9a ust. 4 powoływanej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik:
- prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną,
- jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną
&‒ wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.
Zastosowanie przepisów tej ustawy (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Zatem jeżeli podatnik prowadzi działalność w formie spółki niemającej osobowości prawnej (należy do niej m.in. spółka cywilna), to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie może być opodatkowany według skali podatkowej, a z działalności prowadzonej w formie spółki - podatkiem liniowym, i odwrotnie.
Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a z działalności prowadzonej indywidualnie - będzie opłacał podatek na zasadach ogólnych (wg skali lub liniowy) i odwrotnie.
Reasumując, opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej - podatkiem liniowym, nie pozbawia podatnika możliwości wyboru opodatkowania przychodu z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile nie zachodzą inne okoliczności, które powodowałyby utratę prawa do opodatkowania w tych formach.
Rozstrzygając kwestię prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zauważyć należy, że w myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017, poz. 2157, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.
Stosownie do art. 6 ust. 4 cytowanej ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (pozarolniczej działalności gospodarczej) jeżeli:
- w
roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 250.000 euro,
- lub uzyskali przychody
wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów
wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250.000
euro,
- rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
W myśl art. 6 ust 5 ww. ustawy jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
- odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
- z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona także od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z treścią tego przepisu, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
- opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
- korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
- osiągających w całości lub w części przychody z
tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
- świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
- działalności w
zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów
mechanicznych;
- wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
- podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym
po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W świetle przywołanych wyżej uregulowań prawnych, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się zatem m.in. do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W załączniku nr 2, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, nie wymieniono wskazanych we wniosku usług które zamierza świadczyć Wnioskodawczyni.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika przy tym, że w przedmiotowej sprawie nie wystąpią pozostałe ustawowe przesłanki uniemożliwiające stosowanie opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię w zakresie opisanym we wniosku może być w tej formie opodatkowania.
Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. poz. 647), zwanej dalej ustawą o CEIDG. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Reasumując, przychód z jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie opisanych we wniosku usług -niezależnie od jednoczesnego uzyskiwania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej, rozliczanych na zasadach ogólnych - może zostać przez Wnioskodawczynię opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z treści wniosku wynika bowiem, że w opisanej sytuacji nie występują przesłanki negatywne określone w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a Wnioskodawczyni, rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.
Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różnić się od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Nie można jednak wykluczyć, że właściwy organ prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie podatkowe lub kontrolne, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej