Temat interpretacji
Działając na podstawie:
- art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
- art. 9 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67, ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Szpitala z dnia 27.10.2005 r. (...) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.
Wnioskiem z dnia 27.10.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 10.11.2005 r.) płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy podlega zwolnieniu z podatku dochodowego świadczenie rzeczowe (do wysokości 380 zł) finansowane ze środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w przypadku, gdy zakupu wybranego przez siebie towaru dokona pracownik, zaś faktura wystawiona zostanie na szpital. Zarząd związków zawodowych refundowałby ze środków ww. funduszu pomoc rzeczową. Zdaniem wnioskodawcy przedstawiona forma pomocy rzeczowej dla pracowników korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67.
Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jak wynika z powyższych przepisów przyznane pracownikowi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych środki na poczet pokrycia poczynionych przez niego wydatków stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w wyżej cytowanym art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Na podstawie powyższego przepisu zwolniona jest zatem wartość świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:
- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
- źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
- wartość tych rzeczowych świadczeń nie przekracza kwoty 380 zł.
Należy podkreślić, że świadczeniem rzeczowym jest świadczenie o charakterze materialnym ? nieodpłatnym bądź częściowo odpłatnym. Natomiast refundacja wydatków poniesionych przez pracownika jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy, które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT lub rachunkiem wystawionym na Szpital.
Podsumowując powyższe należy uznać, że zwrócone pracownikom kwoty wydane na zakup artykułów spożywczych, środków czystości, odzieży i sprzętu gospodarstwa domowego są w rzeczywistości świadczeniem pieniężnym i stanowią dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem wypłacony pracownikowi zwrot pieniędzy na poczet poczynionych przez niego zakupów pracodawca musi doliczyć do jego wynagrodzenia i odprowadzić od tego zaliczkę na podatek dochodowy.