Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mońkach, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, udziela następującej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej przez Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w Waszym Przedsiębiorstwie w myśl § 1 pkt 3 Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla pracowników i osób uprawnionych w Przedsiębiorstwie Spółka z o.o. - osobami uprawnionymi do korzystania ze świadczeń i usług finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są członkowie rodzin pracowników zmarłych w czasie zatrudnienia, w tym także członkowie rodzin po zmarłym pracowniku - emerycie lub renciście. W związku z powyższym żona zmarłego pracownika-emeryta złożyła wniosek o wypłatę wczasów turystycznych.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy źródłami przychodów są m.in. inne źródła, za które w myśl art. 20 ust. 1 cyt. ustawy uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Przepis ten nie zawiera definicji innych źródeł lecz jedynie przykładowy ich katalog.
Biorąc powyższe pod uwagę świadczenia z funduszu socjalnego wypłacane żonie po zmarłym pracowniku-emerycie winny być zakwalifikowane jako przychód z innych źródeł określony w cyt. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - "inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17". Jest to bowiem przychód, którego jednoznaczne zakwalifikowanie do źródeł przychodu wymienionych w ustawie nie jest możliwe.
Przedsiębiorstwo Spółka z o.o., jako płatnik, zgodnie z art. 42a wyżej cyt. ustawy dokonując wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art., 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, zaniechano poboru podatku, od których nie jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, jest obowiązany sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników objętych ograniczonym obowiązkom podatkowym - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Wzór deklaracji PIT-8C stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 224, poz. 2225 z późn. zm.).
Reasumując należy stwierdzić, że wypłata świadczeń z zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych żonie zmarłego pracownika-emeryta stanowi przychód z innych źródeł, a płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy. Kwotę wypłaconych w danym roku podatkowym świadczeń płatnik wykazuje w informacji PIT-8C, a podatnik dolicza ją do pozostałych dochodów opodatkowanych według skali podatkowej w rocznym zeznaniu podatkowym.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie- stosownie do art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej - służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mońkach w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.