Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005/0796/03

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.01.2004, sygn. BI/005/0796/03, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:


Podatniczka - prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą - jest przedstawicielem handlowym Spółki Akcyjnej, której przedmiotem działalności jest handel winami importowymi. W ramach swojej działalności Podatniczka pośredniczy w sprzedaży, szkoli sprzedawców i hurtowników w zakresie znajomości asortymentu i zwiększenia jego sprzedaży, organizuje promocje i degustacje towarów tej Spółki, opiekuje się całym procesem sprzedaży produktów od momentu opuszczenia ich z magazynu do momentu ich sprzedaży konsumentowi, kontaktuje się z obecnymi i przyszłymi klientami firmy na obszarze działania wyznaczonym przez Spółkę. Po zmianie i rozszerzeniu zawartej umowy ze Spółką, Podatniczka będzie ponadto organizowała - w restauracjach, punktach gastronomicznych - spotkania klientami (przyszłymi klientami) tej Spółki, przy czym za organizację tych Podatniczce będzie przysługiwała dodatkowa zapłata.


Stan prawny:


Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Sformułowana w tym przepisie definicja oznacza w praktyce, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego bezpośredni związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Jednocześnie w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca postanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z powyższego przepisu wynika, że nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takim są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny, jak również wydatki na reprezentację mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają one 0,25 proc. przychodów.

W związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych pojęć "reklama" i "reprezentacja" przyjąć należy ich wykładnię językową, zgodnie z którą za reklamę uwagą się "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś", pojecie "reprezentacja" oznacza zaś "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycja społeczną" (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka będąc przedstawicielem handlowym Spółki organizuje na zlecenie Spółki spotkania z klientami (przyszłymi klientami) tej Spółki w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Podatniczka ponosi koszty zakupu tych usług gastronomicznych, przy czym za organizacje tych spotkań Podatniczce będzie przysługiwała dodatkowa zapłata.

A zatem w świetle powyższych przepisów, ponoszone przez Podatniczkę wydatki na zakup usług gastronomicznych, mogą być w całości zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są one niezbędne w celu wykonania zleconej usługi organizacji spotkania i nie są związane z reprezentacją i reklamowaniem własnej firmy. W przypadku zaś, gdy wydatki poniesione z tytułu zakupu usług gastronomicznych powodują wzrost sprzedaży zamawiającego, od którego Podatniczka uzyska odrębny przychód z tego tytułu, to będą one zaliczane do wydatków ponoszonych na reprezentację i reklamę prowadzoną w inny sposób niż publicznie i limitowane do wysokości 0,25% przychodu (w odniesieniu do przychodu z działalności gospodarczej za rok podatkowy).

Izba Skarbowa w Gdańsku