- Interpretacja - NP-415/13/3/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.05.2005, sygn. NP-415/13/3/05, Urząd Skarbowy w Czarnkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik złożył w tut. Urzędzie wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz załączonych do wniosku dokumentów wynika, iż podatnikowi na podstawie Zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993r. (Dz.Urz. MSWiA Nr 3 poz. 40 z późn. zm.) w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania, przyznano w 1994r. pomoc finansową. W roku 2004, tj. po 10 latach służby stałej, kwotę otrzymanej pomocy finansowej płatnik (Komenda Powiatowa Policji) doliczył podatnikowi do przychodów i pobrał zaliczkę na podatek dochodowy.

Zdaniem podatnika powyższa pomoc finansowa podlegała opodatkowaniu w dacie faktycznego jej otrzymania, tj. w 1994r.

W stanie prawnym obowiązującym w latach 1993 - 1997, pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe, udzielona m.in. funkcjonariuszom Policji na podstawie zarządzenia nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, UOP, SG i PSP oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3, poz. 40 z późn. zm.) "co do zasady" miała charakter zwrotny. Świadczenie to miało bezzwrotny charakter jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosił, co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Przepis §13 ust.1 cyt. wyżej zarządzenia przewidywał konieczność zwrotu omawianego świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwała krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej. Warunkiem otrzymania pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego poręczonego przez dwóch żyrantów. W przypadku umorzenia pomocy finansowej (wywiązania się funkcjonariusza z warunków określonych w zarządzeniu) weksel podlegał zwrotowi. A zatem świadczenie było bezzwrotne w przypadku emerytów i rencistów lub po upływie 10 lat stałej służby funkcjonariusza. Dlatego też, przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 (zarówno w stanie prawnym obowiązującym w 1994r. jak również w 2004r.) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) powstał w przypadku funkcjonariuszy z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej lub w przypadku funkcjonariuszy zwolnionych ze służby stałej przed upływem 10 lat w momencie zastosowania umorzenia 1/10 kwoty pomocy za każdy rok służby stałej.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w stanie prawnym obowiązującym w 1994r. (Dz.U. z 1993r. Nr 90, poz. 416 z późn. zm.) nie wymienia pomocy finansowej jako dochodu podlegającego opodatkowaniu. Do czasu więc, kiedy udzielona pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe ma charakter pożyczki (tj. do czasu jej umorzenia), kwota tej pomocy nie ma wpływu na wysokość podatku dochodowego. Pomoc ta stanie się natomiast przychodem, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie umorzenia jej spłaty (w całości lub części) i dopiero w tym okresie, płatnik ma obowiązek wykazać kwotę umorzonej pomocy finansowej jako dochód i tym samym pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.Reasumując, dochód z udzielonej pomocy finansowej funkcjonariuszowi Policji w stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, tj. gdy:

- pomoc finansowa została otrzymana przez wnioskodawcę w 1994r.

- 10 letni okres zatrudnienia w służbie stałej upłynął w 2004r.

powstał w momencie kiedy stała się ona bezzwrotna, tj. w 2004r.

Zatem, należy uznać, iż stanowisko Pana przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Odpowiedzi udzielono z uwzględnieniem stanu faktycznego przestawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Czarnkowie