Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60) oraz art. 30c ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), Naczelnik
Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola po rozpatrzeniu Pana wniosku, który wpłynął 09 maja 2005 roku - w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego
p o s t a n o w i ł
- nie podzielić Pana stanowiska w sprawie, możliwości dokonania odliczenia od dochodu darowizny dokonanej przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą opodatkowaną 19% podatkiem dochodowym o którym mowa w art. 30c w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 09 maja 2005 roku wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie:
czy podatnik opłacający podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z przepisami art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może pomniejszyć swój dochód do opodatkowania o kwotę darowizn przekazanych na kościelną działalność opiekuńczo - charytatywną, zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy stosunek Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej?
Stan faktyczny:
podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną 19% podatkiem dochodowym o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dochodu z w/w działalności podatnik chciałby odliczyć kwoty darowizn przekazanych na cele opiekuńczo - charytatywne, zgodnie z brzmieniem art. 55 ust. 7 ustawy stosunek Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej .
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:
zdaniem Strony nie ma przeszkód do dokonania odliczenia od dochodu darowizny, zgodnie z wyżej powołanym przepisem art. 55 ust. 7 ustawy stosunek Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 30c ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), z którego nie wynika, że wskazane tam odliczenie od dochodu jest odliczeniem wyłącznym, tzn. że katalog możliwych odliczeń został zamknięty. Dochodu z art. 30c nie można pomniejszyć o odliczenie przysługujące na mocy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jednakże w zawiązku z faktem, że przepisy podatkowe nie ograniczyły zastosowania przepisu art. 55 ust. 7 ustawy stosunek Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Potwierdzenie powyższego stanowiska można wynieść z brzmienia tezy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z dnia 22 lutego 1996 r. (SA/Sz 1233/95).
Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 30c ust. 1 i 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o
których mowa w art. 9a ust. 2, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art 9 ust. 1, 2, 3, 3a i 5, art. 24 ust. 1 i 2 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszać o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt. 2 lit. a.
Pozostałe odliczenia od dochodu zgodnie z cytowanym przepisem oraz treścią art. 26 ust. 1 w/w ustawy - nie mają w tym przypadku zastosowania.
W świetle powyższego organ podatkowy stwierdza, iż obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie przewidują możliwości odliczenia darowizn na cele opiekuńczo - charytatywne podatnikom opodatkowanym zgodnie z art. 30c cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnośnie przywołanego we wniosku wyroku NSA organ podatkowy informuje, że wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z dnia 22
lutego 1996 r. (SA/Sz 1233/95), na który powołał się podatnik, jest wiążący wyłącznie dla stron tego postępowania i dotyczy wyłącznie tego postępowania.
Mając na względzie zasadę powszechności i równości opodatkowania, od której odstępstwa mogą wynikać wyłącznie z obowiązujących przepisów prawa podatkowego, na podstawie opisanego stanu faktycznego zawartego w Pana wniosku oraz stanu prawnego organ podatkowy postanawia jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub
uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z przepisami art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadach określonych w art. 236 § 2 pkt. 1 ustawy Ordynacja podatkowa.