Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 23 września 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście z dnia 29 sierpnia 2005 r. Nr I - 2/413/27/05/DM - odmawia zmiany w/w postanowienia.
Z dokumentacji podatkowej zgromadzonej w niniejszej sprawie wynika, iż w dniu 20 czerwca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście wpłynął Pana wniosek (uzupełniony kolejnym wystąpieniem z dnia 08.07.2005 r.) z prośbą o dokonanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych notowanych na giełdach zagranicznych.
Ze złożonych przez Pana wyjaśnień wynika, iż będąc rezydentem Republiki Federalnej Niemiec i nie prowadząc działalności gospodarczej dokonał Pan, przed dniem 1.01.2004 r., nabycia akcji notowanych na giełdzie papierów wartościowych we Frankfurcie nad Menem, Berlinie, Stuttgarcie i Paryżu. Zbycie przedmiotowych papierów wartościowych nastąpiło w dniu 15.02.2005 r., natomiast w dniu 1.06.2005 r. podjął Pan decyzję o pozostaniu na stałe w Polsce.W złożonym do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosku o interpretację przepisów prawa, wyraził Pan pogląd, w myśl którego osiągnięte dochody ze sprzedaży akcji notowanych na giełdach zagranicznych a nabytych przed dniem 1 stycznia 2004 r., podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na dyspozycję zawartą w przepisie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw w związku z przepisem art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.
Organ podatkowy pierwszej instancji w wydanym w dniu 29 sierpnia 2005 r., postanowieniu Nr I - 2/413/27/05/DM nie podzielił zajętego przez Pana stanowiska w sprawie.
W złożonym do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi zażaleniu na niniejsze rozstrzygnięcie zarzucił Pan organowi podatkowemu brak precyzji w przyjętym sposobie określenia rezydencji. Niezależnie od powyższego wskazał Pan, iż nawet przy założeniu, że na dzień uzyskania dochodu był Pan polskim rezydentem - to osiągnięty z dokonanych transakcji dochód, mimo iż uzyskany został poza terytorium RP, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na zasadzie wyrażonej w przepisie art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu dokumentacji podatkowej zgromadzonej w sprawie oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, zważył co następuje.
Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie.
W myśl przepisu art. 4 w/w ustawy, obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Jednocześnie ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.
176 ze zm.) różnicuje ów obowiązek podatkowy z punktu widzenia miejsca zamieszkania na: obowiązek o charakterze nieograniczonym lub ograniczonym.
Odwołując się w tym miejscu do obowiązujących regulacji ustawowych, należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiągniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy)
- art. 3 ust. 2a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż przez okres dwudziestu lat przebywał Pan poza granicami kraju. Jako rezydent Republiki Federalnej Niemiec nabył Pan (przed 1 stycznia 2004 r.) papiery wartościowe, które następnie zostały zbyte we Frankfurcie nad Menem w dniu 15.02.2005 r.
Okolicznością sporną w przedstawionym stanie faktycznym pozostaje zatem kwestia jednoznacznego ustalenia miejsca zamieszkania, gdyż precyzyjne dokonanie ustaleń w tym zakresie przesądzi w konsekwencji o rodzaju obowiązku podatkowego, któremu będzie Pan podlegał.
Decydujące w tym względzie będą postanowienia umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) a zwłaszcza przepis art. 4 tej ustawy, zawierający wykładnię pojęcia "osoby
mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie". W myśl powołanej regulacji ustawowej w/w określenie oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze /.../.
Jednak określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:
a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
b) jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,
c) jeżeli osoba przebywa zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie którego jest obywatelem,
d) jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę kwestię w drodze wzajemnego porozumienia.
W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zgromadzony na tym etapie postępowania materiał dowodowy, nie stanowi wystarczającej podstawy dla definitywnego rozstrzygnięcia o Pana rezydencji podatkowej.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko przedstawione przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w zaskarżonym postanowieniu, w którym organ podatkowy uzależnił sposób opodatkowania uzyskanego przez Pana dochodu z tytułu odpłatnego zbycia kapitałów pieniężnych od ustalenia rezydencji podatkowej, uznać należy za prawidłowe.
Końcowo, ustosunkowując się do podniesionych przez Pana zarzutów Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia, iż nie jest możliwe, jak sugeruje Pan w piśmie z dnia 08.07.2005 r., zwolnienie uzyskanego przychodu z opodatkowania ze względu na nabycie akcji przed 1 stycznia 2004 r.
Artykuł 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw przewiduje wprawdzie zwolnienie z opodatkowania dochodu z tytułu zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak dyspozycją powołanego przepisu objęte zostały wyłącznie dochody
uzyskane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, podczas gdy w rozpoznawanej sprawie odpłatne zbycie akcji nastąpiło za granicą.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, iż brak jest podstaw do zmiany zaskarżonego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście z dnia 24 sierpnia 2005 r. Nr I - 2/413/27/05/DM.