Temat interpretacji
Podatnicy prowadzą działalność gospodarczą i w ramach funduszu reprezentacji i reklamy zamierzają obdarować swoich najlepszych klientów . W tym celu chcieliby zakupić bony towarowe , będące kuponami podarunkowymi , które umożliwiają bezgotówkową wymianę na dowolne towary , do wykorzystania w sieci hipermarketów . Bony te nie mogą być wymieniane na gotówkę -tylko na produkty znajdujące się w ofercie sieci handlowej . Podatnicy , nie znając gustu i upodobań kontrahentów chcieliby pozostawić im dowolność wyboru upominku.
W związku z powyższym, podatnicy pytają , czy w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą zaksięgować wydatki na zakup bonów w koszty reprezentacji i reklamy .
Podatnicy stoją na stanowisku , iż " bony takie są równoznaczne z prezentem" dlatego mogą stanowić koszty związane z reprezentacją. Podatnicy uważają , że takie prezenty pozwolą na utrzymanie korzystnego wizerunku firmy , utrzymanie pozytywnych kontaktów oraz podtrzymaniu najlepszego wrażenia na kontrahentach.
Organ podatkowy stwierdza,że zgadza się z przedstawionym stanowiskiem , o ile stan przedstawiony w piśmie , zgodny jest ze stanem rzeczywistym .
W myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U.z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), zgodnie z art. 23 ust.1 pkt 23 nie uważa się za koszt uzyskania przychodu kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu , chyba , że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób .
Zauważyć należy , iż powołany przepis, jak również pozostałe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji reklamy , ani reprezentacji. Jednak w takim przypadku należy przyjąć , iż reklama to rozpowszechnianie pochlebnych informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Dla celów podatkowych można przyjąć, iż reklamą jest działanie mające na celu zachwalanie firmy , zalet jej produktów bądź usług , informacji o miejscach i możliwościach ich nabycia . Z kolei reprezentacja oznacza wytworność , szyk , elegancję odnoszoną indywidualnie , chęć popisania się przed kimś , np. potencjalnym kontrahentem . Przyjąć zatem można , iż reprezentacja odnosi się do "dobrego reprezentowania się firmy", wywołania jak najlepszego jej wizerunku . Reprezentacja może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników , wystroju firmy , jej logo , sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów .
Do uznania wydatku na reprezentację i reklamę za koszt uzyskania przychodu koniecznym jest spełnienie łącznie warunków tj wydatki muszą się mieścić w limicie wskazanym w art. 23 ust.1 pkt 23 , musi występować związek przyczynowo-skutkowy z uzyskaniem przychodu . Zatem wydatki na upominki muszą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika . Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są bowiem wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .
Uznać należy, że w określeniu "reprezentacja" mieści się takie działanie podatnika , które ma na celu stworzenie (utrwalenie ) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki , który może sprawić , że kształtowany dzięki reprezentacji obraz firmy przełoży się na na nabywanie jej towarów lub usług.
Zauważyć należy tym samym, iż zakup bonów, celem przekazania ich klientom , umożliwiających dokonanie zakupów poprzez ich bezgotówkową wymianę w sieci hipermarketów , stanowi koszt uzyskania przychodu ,jednakże w części nie przekraczającej 0,25% przychodu , jeżeli przyczyni się do zwiększenia lub utrzymania źródła przychodu .