Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8 ,poz.60) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 22.02.2005r. przez Urząd Gminy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego rozstrzygając kwestię zakwalifikowania do świadczeń rzeczowych zakupu środków czystości , artykułów spożywczych, odzieży ,sprzętu gospodarstwa domowego itp. w przypadku gdy pracownicy zakupiliby w/w przedmioty indywidualnie, a dowodem tego zakupu byłaby faktura wystawiona na zakład pracy, natomiast Komisja Socjalna zwracałaby pracownikom pieniądze za zakupione przedmioty do kwoty określonej przez komisję i nie przekraczającej kwoty wolnej od podatku -Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać , iż stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Przy Urzędzie Gminy działa Komisja Socjalna , która w formie pomocy pracownikom chciałaby w 2005r. sfinansować zakup świadczeń rzeczowych np. środki czystości ,artykuły spożywcze, odzież, sprzęt gospodarstwa domowego itp. Pracownicy zakupiliby w/w przedmioty indywidualnie, a dowodem tego zakupu byłaby faktura wystawiona na zakład pracy. Komisja Socjalna zwracałaby pracownikom pieniądze za zakupione przedmioty do kwoty określonej przez komisję i nie przekraczającej kwoty wolnej od podatku.
Zdaniem strony - Komisja Socjalna zgodnie z art.21 ust.1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. z 2000r. Dz.U. Nr 14 , poz.176 ze zm. ) może skorzystać z tej formy pomocy pracownikom.
Przepis art.21 ust.1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi , iż wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380zł ; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary i usługi.
Refundując pracownikom w formie pieniężnej, poniesiony wcześniej przez nich , udokumentowany wydatek na zakup wybranych towarów handlowych Gmina dokonuje wypłaty świadczenia pieniężnego, a nie rzeczowego. Nie ma znaczenia w tym przypadku fakt , iż faktura zostanie wystawiona na Gminę , a wydatkowana przez pracowników kwota zostaje im zwrócona po okazaniu faktury.
Biorąc powyższe pod uwagę , dokonany przez Gminę zwrot zapłaconej przez pracowników kwoty za zakupione towary nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , a będąc w rzeczywistości świadczeniem finansowym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w myśl przepisu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.