- Interpretacja - US-I-415/18/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.07.2005, sygn. US-I-415/18/2005, Urząd Skarbowy w Łasku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 18.07.2005r. Powiatowy Inspektorat Weterynarii zwrócił się z pisemnym zapytaniem w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego co do stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dotyczącym podstawy do naliczenia i odprowadzenia przez płatnika, do urzędu skarbowego, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu umowy zawartej zgodnie z art. 16 ustawy Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2004 Nr 33 poz. 287) pomiędzy Powiatowym Inspektoratem Weterynarii a lekarzem weterynarii, który nie jest pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej.

W piśmie został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Lekarze weterynarii, którzy nie są pracownikami inspekcji, wykonują określone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej na podstawie umowy zawartej w trybie art. 16 w/w ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. Zgodnie z § 1 ust 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 czerwca 2004r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837) - wynagrodzenie tych osób obejmuje część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku rozporządzenia, zwrot udokumentowanych kosztów: dojazdu, użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych.

Zdaniem płatnika wynagrodzenie lekarzy weterynarii powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych tylko w zakresie części podstawowej. Po przeanalizowaniu zebranego materiału Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łasku informuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), działalność wykonywana osobiście została wymieniona w art. 10 ust. 1 pkt 2 jako jedno ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Katalog przychodów kwalifikujących się do tego źródła przychodu został sprecyzowany w art. 13 w/w ustawy, przy czym w ust. 1 pkt 6 powołanego przepisu za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody osób, którym organ administracji państwowej lub samorządowej zlecił wykonanie określonych czynności.

W związku z tym przychody lekarzy weterynarii wyznaczonych w drodze decyzji administracyjnych do wykonania określonych zadań należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Generalną zasadą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która została wyrażona w sposób bezpośredni w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z uwagi na powyższy przepis zwrot kosztów za zakupione przez lekarza weterynarii produkty lecznicze weterynaryjne i wyroby medyczne nie podlega wyłączeniu z podstawy opodatkowania i powinien być uwzględniony przy jej ustalaniu.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 16 lit b) ustawy o podatku dochodowym wolne od podatku dochodowego są diety i należności za czas podróży osoby nie będącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13, który stanowi, że zwolnienie dla osób, które nie są pracownikami stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W rezultacie należności stanowiące zwrot kosztów używania, przez lekarzy weterynarii wyznaczonych w drodze decyzji administracyjnych do realizacji określonych zadań, pojazdów samochodowych, stanowiących ich własność, w celu odbycia podróży, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zwrócić uwagę, że ze zwolnienia korzystają jedynie należności do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.), która stosownie do brzmienia § 5 ww. rozporządzenia ustalana jest jako iloczyn przejechanych kilometrów oraz stawek za jeden kilometr.

Reasumując: opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega wynagrodzenie obejmujące część podstawową oraz zwrot udokumentowanych kosztów użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych oraz zwrot kosztów dojazdów powyżej limitów określonych w w/w przepisach.

Urząd Skarbowy w Łasku