P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US.VI/I-415-110-I/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. US.VI/I-415-110-I/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i art. 14 a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 15.07.2005 r. w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego dotyczące opodatkowania niemieckiej renty wdowiej wypłacanej w Polsce jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 15.07.2005 r. uzupełnionego 27.07.br. zwróciła się Pani do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

We wniosku podaje Pani, że po śmierci męża wyjechała Pani w 1990 roku do Niemiec i tam powtórnie wyszła za mąż. W związku z niemieckim pochodzeniem otrzymała Pani obywatelstwo niemieckie.

Obecnie zamieszkuje Pani w Polsce i otrzymuje Pani niemiecką rentę wdowią.

Renta ta jest Pani jedynym źródłem utrzymania. Bank wstrzymał wypłatę do czasu potwierdzenia nieopodatkowania przedmiotowej renty w Polsce. W Niemczech Pani pełnomocnika poinformowano, że w związku z jej wysokością renta Pani nie podlega opodatkowaniu w Niemczech.

Pytanie brzmi:

- Czy niemiecka renta wdowia podlega opodatkowaniu w Polsce i czy w przypadku opodatkowania tej renty powinna Pani mieć nadany nr NIP?

Pani zdaniem niemiecka renta wdowia nie powinna być opodatkowana w Polsce.

W przedmiotowej sprawie, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zastosowanie będą miały przepisy: art. 3 ust. 1, art. 4 a, art. 9, art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 35 ust. 1 pkt 1 i art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz przepisy art. 18 ust. 1 umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r nr 12, poz. 90).

Natomiast w zakresie obowiązku rejestracji i nadania numeru identyfikacji podatkowej zastosowanie będzie miał art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 ze zm.)

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4 a cyt. ustawy przepisy art. 3 ust. 1 (...) stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W myśl art. 9 ust. 1 w/w ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów od których na podstawie ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Żaden z przywołanych wyżej przepisów, tj. art. 21, 52, 52 a i 52 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani przepisy ordynacji podatkowej nie zwalniają od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymywanej z Niemiec, wypłacanej w Polsce, renty wdowiej.

Natomiast przepisy umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku w art. 18 ust. 1 stanowią, iż emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Powyższe oznacza, iż w przypadku zamieszkiwania w Polsce, otrzymywana z Niemiec renta podlega opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, że stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent są obowiązane jako płatnicy do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy, a zgodnie z art. 39 ust. 1 w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11/8B).

Ponadto zgodnie z art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają i otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP) m.in. osoby fizyczne, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne.

Mając na względzie opisany stan faktyczny i powołane przepisy, stanowisko Pani przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe wobec tego, że otrzymywana przez Panią renta wdowia z Niemiec podlega opodatkowaniu w miejscu Pani zamieszkania, tj. w Polsce. Za tem bank jako płatnik, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 35, 39 ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconej renty.

Ponadto z uwagi na fakt, że będzie Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, to na podstawie w/cyt. art. 2 ustawy winna Pani wystąpić do tut. organu podatkowego z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.

Urząd Skarbowy w Olsztynie