P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD3/415-40/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2005, sygn. PD3/415-40/05, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Pana (...) NIP (...), zam. W (...) zawarte w piśmie z dnia 13.07.2005 r., które wpłynęło do urzędu 14.07.2005 r., jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W skierowanym w dniu 14.07.2005 r. do organu podatkowego piśmie, Strona wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.): "Stosownie do swoich właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego, Naczelnik Urzędu Celnego lub Wójt, (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym."
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona w roku 2001 rozpoczęła oszczędzanie w kasie mieszkaniowej w ING Banku Śląskim - deklarowana wpłata miesięczna, to 1.000,00 zł. W listopadzie 2001 r. Strona dokonała wpłaty tzw. incydentalnej w wysokości 32.000,00 zł., która nie została uznana jako część składowa łącznej kwoty oszczędzania zgromadzonej w kasie mieszkaniowej, a tym samym nie podlegała uldze podatkowej. Łączna kwota wpłat do kasy mieszkaniowej (wraz z wpłatą incydentalną) będzie wynosiła docelowo 72.000,00 zł jednak tylko od kwoty 40.000,00 zł Strona skorzystała bądź skorzysta w latach 2001-2005 z ulgi podatkowej.
Zdaniem strony w zaistniałej sytuacji ma obowiązek do wydatkowania na cele mieszkaniowe jedynie kwoty, którą uwzględniła (i uwzględni w 2005 r.) w swoich zeznaniach podatkowych tj. 40.000,00 zł.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu wyjaśnia:

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.), podatnikom którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i przed 1 stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r. przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczenia od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od 1 stycznia 2002 r., do upływu określonego przed 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy.

Zatem stosownie do art. 27a ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na 2001 r., (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.), na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.), podatek dochodowy zmniejsza się o 30 % poniesionych w roku podatkowym wydatków na systematycznie gromadzenie oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach - w ramach obowiązującego limitu, który w latach 1992-2005 wynosi 35.910 zł - odliczenie od podatku, nie więcej jednak jak za rok: 2001 - 9.660 zł, 2002 - 11.340 zł, 2003 - 11.340 zł, 2004 - 11.340 zł, 2005 - 11.340 zł.

Art. 27a ust. 13 ww. ustawy o p.d.o.f., w brzmieniu obowiązującym na 2001 r., na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.), stanowi między innymi, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych między innymi na gromadzenie oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, a następnie wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę
do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Zatem jeżeli Strona wycofa zgromadzone oszczędności, z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej po upływie terminu określonego (zawartego) w umowie o kredyt kontraktowy, aby nie dokonywać zwrotu kwot wcześniej odliczonych (w tym przypadku jest to kwota stanowiąca 30% z 40.000 zł) należy je wydatkować na cele mieszkaniowe określone w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z 2000 r. ze zm.) tj. m. in. na nabycie, budowę, przebudowę, rozbudowę lub nadbudowę domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość do końca roku podatkowego w którym bank postawił wycofane środki do dyspozycji podatnika.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14a § 1 interpretacja, o której mowa w art 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli podatkowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

W myśl art. 236 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z przepisami art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z ww. przepisu organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wysokości 5 zł. od wniosku oraz po 0,50 zł. od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Elblągu