POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD II/415-101/05/DW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2005, sygn. PD II/415-101/05/DW, Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, iż stanowisko ... przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych refundacji ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kosztów poniesionych przez pracowników na zakup usług związanych z aktywnymi formami wypoczynku (biletów na basen, siłownię itd.) jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że firma refunduje pracownikom koszty poniesione na zakup usług związanych z aktywnym wypoczynkiem (np. biletów na basen i siłownię). Ww. koszty zwracane są ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych po przedłożeniu przez pracownika imiennej faktury dotyczącej skorzystania z usługi. W związku z powyższym płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy taka refundacja może być traktowana jako świadczenie rzeczowe i czy korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zdaniem wnioskodawcy refundacja kosztów zakupu biletów, o których mowa wyżej, jest świadczeniem rzeczowym, a kwota refundacji (dofinansowania) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 380 zł rocznie.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W art. 12 ust. 1 tej ustawy ustawodawca zawarł zapis, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 wspomnianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W oparciu o ww. przepis ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

1. świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,

2. źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,

3. wartość świadczeń rzeczowych nie przekracza 380 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zwraca pracownikom koszty poniesione na zakup m.in. biletów na basen i siłownię na podstawie imiennych faktur za skorzystanie z konkretnej usługi. Należy zatem uznać, że refundując pracownikowi w formie pieniężnej poniesiony przez niego, udokumentowany wydatek na zakup biletów zakład pracy dokonuje wypłaty świadczenia pieniężnego, a nie świadczenia rzeczowego. Wobec powyższego dokonany zwrot kwoty zapłaconej przez pracownika za zakupione bilety, będący w istocie świadczeniem finansowym, a nie rzeczowym, nie korzysta ze zwolnienia w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym i stanowi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w myśl art. 12 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszelkie refundacje, dokonywane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, stanowią formę świadczeń pieniężnych ponoszonych za pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (bez uwzględnienia limitu rocznego w wysokości 380,00 zł, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67).

Urząd Skarbowy w Sosnowcu