W odpowiedzi na zapytanie skierowane do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 11 sierpnia 2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sokołowie Podlaskim działają... - Interpretacja - US.29-PD-AB/415-9/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.08.2004, sygn. US.29-PD-AB/415-9/04, Urząd Skarbowy w Sokołowie Podlaskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na zapytanie skierowane do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 11 sierpnia 2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sokołowie Podlaskim działając na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. Nr 33, poz. 287) Inspekcja Weterynaryjna realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. Inspekcją kieruje Główny Lekarz Weterynarii będący centralnym organem administracji rządowej. Zadania Inspekcji wykonują m.in. wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii, które są państwowymi jednostkami budżetowymi.

Powyższe przepisy przewidują, że powiatowy lekarz weterynarii, w warunkach określonych w art. 16 tejże ustawy, może wyznaczyć na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji oraz inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje do wykonywania określonych czynności. Wyznaczenie tych osób następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania, a następnie poprzez zawarcie stosownej umowy cywilnoprawnej (umowy-zlecenia).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst w Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wśród źródeł przychodów, w art. 10 ust.1 wymienia m.in. działalność wykonywaną osobiście oraz pozarolniczą działalność gospodarczą. Artykuł 13 pkt 6 ww. ustawy określa, że przychodami z działalności wykonywanej osobiście są również przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności.

Należy przy tym zauważyć, że stosownie do art. 5 ust. 3 ww. ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności, wykonują te powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej.

Osoby wykonujące czynności w ramach umowy zlecenia, związane są ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności i wynagrodzenia.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę całość uregulowań zawartych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody osiągane z omawianego wyżej tytułu są kwalifikowane do przychodów o których mowa w art. 13 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie zatem z art. 41 ust.1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty osobom objętym nieograniczonym obowiązkiem podatkowym należności z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 18 ww. ustawy, są obowiązane jako płatnicy pobierać z zastrzeżeniem w ust.4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, lecz w 2004 r. nie więcej niż o jej część stanowiącą 7,75% podstawy wymiaru (art. 27b ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do zapisów art. 42 ust. 1 tejże ustawy kwotę pobranej zaliczki płatnik jest zobowiązany przekazać, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru.

Nadmienia się ponadto, że nie ma możliwości, by ww. zaliczki odprowadzali sami podatnicy w trybie art. 44 ust. 3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie bowiem do art. 41 ust.2 ww. ustawy, płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od wypłaconych należności z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust.1 pkt 3.

W świetle powyższego, postanowienia art. 41 ust.2 nie dotyczą należności zakwalifikowanych do przychodów o których mowa w art. 13 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Powiatowy Inspektorat Weterynarii, jako płatnik, winien pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych należności lekarzom weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji oraz innym osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje, z tytułu wykonywania usług w zakresie badania mięsa, zleconych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Urząd Skarbowy w Sokołowie Podlaskim