Czy na podstawie stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku doc... - Interpretacja - IPPB1/415-410/12-3/AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2012, sygn. IPPB1/415-410/12-3/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy na podstawie stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży działki nr 219?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2011 r. (data wpływu 20.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania działki częściowo nabytej w drodze zamiany jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania działki częściowo nabytej w drodze zamiany.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 1999 roku Wnioskodawca nabył na podstawie darowizny na własność działkę nr 105 o pow. 18 197 m 2. W 2010 roku doszło do podziału, scalenia oraz zamiany działki o numerze 105 w ten sposób, że działka 105 została podzielona 39 części tj. od nr 105/1 do nr 105/39. Z działek 105/22, 105/24, 105/26, 105/28, 105/30, 105/32, 105/33, 105/35, 105/36 po scaleniu powstały nowe działki, którym nadano nowe numery ewidencyjne 208, 209, 210, 212, 214, 216, 218, 219, 221, 222.

Natomiast z działek 105/15, 105/29 po scaleniu i zamianie powstały działki, którym nadano nowy numery ewidencyjne 193, 215. Działki 105/20 o powierzchni 4 166 m2, 105/21 o powierzchni 1 100 m2, 105/39 o powierzchni 25 m2 pozostały ze starym numerem ewidencyjnym

Działki 208, 209, 210 ,212, 214, 216, 218, 219, 221, 222, 193, 215 zostały w następujący sposób scalone:

  • działka nr 208 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/22 o powierzchni 371 m 2 oraz działki 107/3 o powierzchni 729 m 2,
  • działka nr 209 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/23 o powierzchni 671 m 2 oraz działki 107/4 o powierzchni 329 m 2,
  • działka nr 210 o powierzchni 1 000 m 2 powstała ze scalenia działki l05/24 o powierzchni 670 m 2 oraz działki 107/5 o powierzchni 330 m 2,
  • działka nr 212 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/26 o powierzchni 668 m 2 oraz działki 107/7 o powierzchni 332 m 2,
  • działka nr 214 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/28 o powierzchni 667 m 2 oraz działki 107/9 o powierzchni 333 m 2,
  • działka nr 216 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/30 o powierzchni 665 m 2 oraz działki 107/11 o powierzchni 335 m 2,
  • działka nr 218 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/32 o powierzchni 665 m 2 oraz działki 107/13 o powierzchni 345 m 2,
  • działka nr 219 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/33 o powierzchni 662 m 2 oraz działki 107/14 o powierzchni 338 m 2
  • działka nr 221 o powierzchni 1 145 m2 powstała ze scalenia działki 105/35 o powierzchni 861 m 2 oraz działki 107/16 powierzchni 284 m 2,
  • działka nr 222 o powierzchni 1 000 m2 powstała ze scalenia działki 105/36 o powierzchni 684 m 2 oraz działki 107/17 powierzchni 316 m 2
  • działka nr 193 o powierzchni 1 807 m2 powstała ze scalenia działki 101/15 o powierzchni 1 087 m 2 ,103/16 o wierzchni 635 m 2 oraz działki 105/15 o powierzchni 85 m 2,
  • działka nr 215 o powierzchni 1 000 m 2powstała ze scalenia działki 105/29 o powierzchni 666 m 2 oraz działki 107/10 o powierzchni 334 m 2

Działki 101, 103, 107 nie były własnością Wnioskodawcy.

W wyniku umowy zamiany rep. A nr .../2008 z dnia 8 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca i jego córka A.C. dokonują zamiany nieruchomości w ten sposób, że Wnioskodawca przenosi na rzecz Anny własność działek nr 105/15 o obszarze 85 m2, 105/51 o obszarze 1 100 m 2, 105/29 obszarze 666 m2 oraz udział wynoszący 5/55 części we współwłasności działek nr 105/20 o obszarze 4 166 m2 i 105/39 obszarze 25 m2., o łącznej wartości 334 800,00 zł. Natomiast córka A przeniosła na rzecz Wnioskodawcy własność działek nr 107/30 obszarze 729 m2, 107/40 obszarze 329 m2, 107/5 o obszarze 330 m2, 107/7 o obszarze 332 m2, 107/9 o obszarze 333 m2, 107/11 o obszarze 335 m2, 107/13 o obszarze 345 m2, 107/14 o obszarze 338 m2, 107/160 obszarze 384 m2, 1 107/17 obszarze 316 m2, łącznej wartości 550 650,00 zł.

Ponadto w powyższym akcie strony oświadczyły, że z tytułu powyższej zamiany nie czynią sobie żadnych spłat ani dopłat, nie zgłaszają i nie będą zgłaszać w przyszłości z tego tytułu względem siebie żadnych roszczeń. A także osoby będące stronami w ww. akcie oświadczyły, że nieruchomości powstałe w wyniku dotychczasowych czynności, co do obszaru odpowiadają nieruchomością stanowiącym ich dotychczasową własność.

W dniu 3 listopada 2011 roku Wnioskodawca dokonał sprzedaży działki nr 219 o powierzchni 1 000 m² na podstawie aktu notarialnego rep. A nr x/2011

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży działki nr 219...

Zdaniem Wnioskodawcy powinien on dokonać zapłaty podatku dochodowego od sprzedaży działki nr. 219, ale tylko od wartości nabytej działki w wyniku scalenia oraz zamiany.

Zatem opodatkowaniu będzie podlegać tylko ta działka, która podlegała zamianie i scaleniu w 2008 roku. Jeśli działka o nr 219 o powierzchni 1 000 m2, powstała ze scalenia oraz zmiany działek 105/33 o powierzchni 662 m2, z działką nr 107/14 o powierzchni 338 m2, to opodatkowaniu powinna podlegać tylko działka, którą nabył w wyniku scalenia oraz zmiany, czyli działka o nr 107/140 powierzchni 338 m2, z uwagi na to, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8a updof źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części bądź udziałów w nieruchomości.

Jeśli natomiast sprzedaż nieruchomości lub ich części bądź udziałów w nieruchomości następuje po upływie pięciu lat od dnia nabycia, to sprzedaż taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawcy działka nr 105/33, która powstała z podziału działki nr 105, działkę tą Wnioskodawca nabył w 1999 roku, to zgodnie z zapisami w powołanym przepisie nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku od tej działki (105/33), bowiem minęło pięć lat od daty jej nabycia.

Zatem opodatkowaniu podlegać będzie sprzedaż działki nabytej w drodze scalenia oraz zamiany, tj. działka o nr 107/14 o powierzchni 338 m2.. Wnioskodawca w sposób następujący ustalił przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości: Wnioskodawca sprzedaży działki nr 219 o powierzchni 1 000 m2, dokonał za kwotę 405 000, 00 zł. Zatem przychód podlegający opodatkowaniu wynosi 136 890, 00 zł. Gdyż jest to kwota powstała z pomnożenia 338 m2, (działka nr 107/14) przez 405 zł, (bowiem tyle wynosi wartość sprzedaży 1 m2, działki nr 219).

Zgodnie z art. 22 ust. 6c za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty udokumentowanego nabycia nieruchomości lub ich części. Ponieważ działka nr 219 powstała ze scalenia i zamiany dwóch działek to według wnioskodawcy kosztem uzyskania przychodów jest wartość działki, którą utracił w wyniku zamiany, a więc 5/55 udziału w działkach nr 105/20 o powierzchni 4 166 m2, oraz nr 105/39 powierzchni 25 m2, Udział ten wynosi 381 m2, tj. (4 166+25 = 4 191; 4 191/55 = 76, 20; 76,20 x 5 = 381 m2.

Ponieważ w umowie zamiany rep. A nr .../2008 z dnia 8 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca i jego córka określają wartość przekazywanych nieruchomości na kwotę: Wnioskodawca 334 800, 00 zł za 2 232 m2, a jego córka A C 55 650, 00 m2 za 3 681 m2..

Biorąc powyższe w obu przypadkach wartość jednego metra przekazywanej ziemi wynosi 150 zł. W związku z powyższym Wnioskodawca poniósł koszt nabycia działki nr 107/14 wynoszący 57 150, 00 zł. tj.: 381 m2, pomnożone prze 150, 00 zł za metr kwadratowy.

Według Wnioskodawcy ustalenie w taki sposób kosztu uzyskania przychodów jest zgodne z przepisami updof, ponieważ osoba, która dokonuje takiej zamiany ponosi wymierny koszt tej zamiany w postaci rzeczy bądź nieruchomości, którą musi oddać, zamienić.

Zdaniem Wnioskodawcy powinien on dokonać zapłaty podatku dochodowego od kwoty dochodu wynoszącego 79 740,00 zł. (136 890,00-57 150,00). Podatek wynosi 15 150,60 zł. (79 740,00 x 19%) i płatny jest do dnia 31 maja 2012 roku na podstawie zeznania PIT-39.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 361 ze zm.) źródłem przychodu jest z zastrzeżeniem ust. 2 odpłatne zbycie:

  • nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość),
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • prawa wieczystego użytkowania gruntów
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zamiany.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 1999 r. posiadał działkę, którą nabył w darowiźnie. Przedmiotową działkę Wnioskodawca podzielił na 39 działek. Następnie Wnioskodawca wraz ze swoją córką dokonali zamiany i scalenia posiadanych przez siebie działek. W wyniku zamiany, podziału i scalenia Wnioskodawcy przypadła działka o nr 219. Działka o nr 219 powstała w części z działki, którą Wnioskodawca nabył w darowiźnie a w części w wyniku zamiany w 2008 roku dokonanej z córką. Wnioskodawca w dniu 3 listopada 2011 roku sprzedał działkę o nr 219.

W rozpatrywanej sprawie niezbędne jest, zatem ustalenie momentu nabycia prawa własności sprzedanej nieruchomości, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określony jest zgodnie z normami prawa cywilnego. Zgodnie z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy, co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej albo, że strony inaczej postanowiły.

Podkreślić, zatem należy, iż użyty w cytowanym powyżej przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych termin nabycie oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku, innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej, co do tożsamości.

Tak, więc jednym ze sposobów nabycia nieruchomości jest nabycie własności nieruchomości w drodze zamiany. Analogicznie, umowa zamiany jest jednym ze sposobów odpłatnego zbycia nieruchomości.

Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy Kodeks cywilny przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, co stanowi również odpłatne zbycie rzeczy. Zamiana jest, więc umową o podobnym charakterze, co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży tj. art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego zgodnie, z którym umowa zamiany rzeczy, co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne. Różnica pomiędzy tymi umowami sprowadza się jedynie do formy zapłaty, którą w przypadku umowy sprzedaży stanowi wartość pieniężną, a w przypadku zamiany inna rzecz.

Z kolei przez postępowanie scaleniowe i podział nieruchomości należy rozumieć proces mający na celu zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek) przez ich właścicieli. Jeżeli zatem właściciel kilku działek dokonuje ich scalenia a następnie nowego podziału geodezyjnego nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o działki, których ta osoba jest już właścicielem. W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, gdyż scaleniu i podziałowi uległy działki różnych właścicieli, w efekcie, czego właściciele ci dokonali między sobą zamiany udziałów w działkach. Zamiana zaś jak wskazano wyżej jest formą odpłatnego zbycia a zatem i nabycia nieruchomości lub udziału w niej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego jak i powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż bez wątpienia Wnioskodawca od 1999 r. był prawnym właścicielem działki, jednakże fakt scalenia gruntów z córką i nowy ich podział w wyniku zawarcia umowy zamiany z córką, na skutek, której powstała nieruchomość (działka) będąca przedmiotem sprzedaży stanowi dla Wnioskodawcy nowe nabycie tej części (udziału), która uprzednio należała do córki Wnioskodawcy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wprost wynika, że scalenie to miało charakter scalenia poziomego a więc takiego, które obejmowało nie tylko działki należące do wnioskodawcy, lecz obejmowało również działki córki.

Zatem z datą zawarcia umowy zamiany w 2008 r. należy utożsamiać nowe nabycie tego udziału w każdej działce, który uprzednio należał do córki Wnioskodawcy.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zasad opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości (działki nr 219) istotne znaczenie ma data nabycia udziałów w przedmiotowej działce i forma prawna ich nabycia.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prawo własności do sprzedanej działki o nr 219 nabył sekwencyjnie w następujący sposób:

  • udział nabyty w drodze darowizny w 1999 r.
  • udział nabyty w drodze zamiany 2008 r.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości.

W stosunku do udziału w działce nabytej przez Wnioskodawcę w drodze darowizny w 1999 r., z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w cyt. powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, stwierdzić należy iż sprzedaż przedmiotowego udziału w przedmiotowej działce w dniu 3 listopada 2011 r. nastąpiła po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie. Z wniosku nie wynika, aby sprzedaż miała nastąpić w wykonaniu działalności gospodarczej.

Oznacza to, że część przychodu, jaki Wnioskodawca uzyskał w 2011 r. ze sprzedaży przedmiotowej działki nie będzie stanowić w ogóle źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy.

Natomiast w stosunku do udziału nabytego od córki na skutek zawarcia umowy zamiany w 2008r., z uwagi na brak upływu 5 letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m. in. zasady opodatkowani przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę sądową. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Natomiast koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie jej posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Przepis art. 22 ust. 6c ustawy w sposób jednoznaczny stanowi, co w przypadku sprzedaży nieruchomości może być uznane za koszt uzyskania przychodu. Przepis ten posługuje się m. in. pojęciem kosztu nabycia. W przypadku podatników zbywających nieruchomość nabytą w drodze zamiany kosztem tym bezspornie jest koszt nabycia zbywanej w drodze sprzedaży nieruchomości. Zatem w przypadku sprzedaży udziału w działkach nabytych w drodze zamiany, kosztem nabycia będzie określona w umowie zamiany wartość udziału w działkach przekazana na rzecz sąsiada w zamian za udziały w działkach będących przedmiotem sprzedaży.

Kosztem nabycia udziału w działkach będących przedmiotem zbycia będzie wartość udziału w działkach, który podatnik zbył w wykonaniu umowy zamiany.

Do kosztów dodatkowo można zaliczyć udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, o ile wnioskodawca takie poniósł.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Reasumując, dokonując obliczenia kwoty należnego podatku z tytułu sprzedaży udziału w działce nabytej w drodze zamiany Wnioskodawca powinien postąpić w następujący sposób: przychód uzyskany ze sprzedaży (ustalony zgodnie z art. 19) należy pomniejszyć o koszty uzyskania przychodu (ustalone zgodnie z art. 22 ust. 6c), do których można zaliczyć wartość udziału w działce zbytej w drodze zamiany, ustaloną na dzień zamiany. Różnicę będzie stanowił dochód podstawa obliczenia podatku. Od podstawy obliczenia podatku należy wyliczyć 19%, w wyniku, czego uzyskamy kwotę należnego podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ww. ustawy, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie ma możliwości potwierdzenia prawidłowości wyliczeń przedstawionych w przedmiotowym wniosku z uwagi na fakt, iż przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, nie podlegają urzędowej interpretacji zasady rachunkowego określania (wyliczenia) podstawy opodatkowania na podatek przy rozliczeniu kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości, gdyż wykraczałoby to poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać, nie należą do kompetencji tut. Organu. Zgodnie, bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, to na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego. Prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez właściwy rzeczowo organ podatkowy w toku postępowania kontrolnego, postępowania podatkowego, czy też czynności sprawdzających.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 389 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie