Temat interpretacji
Urząd Skarbowy Kraków Stare Miasto, w odpowiedzi na Pana wniosek o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie informuję, że:
W przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z osobiście wykonywanej działalności, w warunkach określonych w art. 13 pkt. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), tzn. wyłącznie od osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej lub podmiotów gospodarczych i usługi w zakresie tej działalności wykonuje wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów oraz tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności, to przychodów tych - w świetle rozwiązań przyjętych w wymienionej w ww. ustawie - nie traktuje się jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy, co pociąga za sobą określone skutki w zakresie opodatkowania omawianych przychodów. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w takim przypadku podmioty, na rzecz których zostały wykonane tego rodzaju usługi, są obowiązane pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 20% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy - tzn. 20% (pkt 4) lub 50% - gdy są to przychody z tytułu korzysta przez twórców z praw autorskich (pkt 3).
W konsekwencji zatem problem związany ze stosowaniem kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% lub 50% w przypadku działalności wykonywanej w warunkach określonych w art. 13 pkt. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprowadza się do stwierdzenia, czy konkretna działalność w postaci np. projektu ma charakter działalności twórczej, a więc czy jest przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest utwór stanowiący rezultat działalności twórczej (kreacyjnej) o indywidualnym charakterze. Ustawa ta w art. 1 ust. 2 - 4 stanowi, że:
2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:>br>1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
2) plastyczne,
3) fotograficzne,
4) lutnicze,
5) wzornictwa przemysłowego,
6) architektoniczne, architektoniczno - urbanistyczne i
urbanistyczne,
7) muzyczne i słowno - muzyczne,
8) sceniczne, sceniczno - muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
9) audiowizualne (w tym filmowe).
2. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.
3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażbymiał postać nie ukończoną.
4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.
Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia "utwory" wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności (np. projektu, opracowania) jako przedmiotu prawa autorskiego, konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste,
jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu.
W przypadku utworów wykonywanych w warunkach określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystanie przez twórców z praw autorskich odbywa się na ogół na podstawie zawieranych umów zlecenia lub umów o dzieło, których przedmiotem jest wykonanie określonego utworu (projektu); celem jego wykorzystania przez zamawiającego na potrzeby realizowania inwestycji. W takim przypadku umowa może stanowić o przeniesieniu przez twórcę autorskich praw majątkowych do utworu (projektu) wyłącznie na zamawiającego albo o upoważnieniu zamawiającego do korzystania z utworu (projektu) z zachowaniem możliwości udzielenia takiego upoważnienia również innym osobom. Zarówno w przypadku przeniesienia umową przez twórcę swoich praw autorskich do utworu (projektu) na zamawiającego, jak i w przypadku udzielenia upoważnienia do wykorzystania przez zamawiającego tego utworu (projektu) mamy do czynienia z wykonywaniem przez twórcę praw autorskich; których przedmiotem jest utwór (projekt) w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W konsekwencji zatem w omawianym przypadku, o ile działalność twórcy wykonywana jest w warunkach określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie norma procentowa kosztów uzyskania przychodów, określona w art. 22 ust. 9 pkt. 3 tej ustawy w wysokości 50%. Jak wynika z powyższego, o zastosowaniu tej normy decyduje fakt uzyskania przychodu za wykonanie utworu (projektu) będącego przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt spełnia przesłanki utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc nie będących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania. Projekty takie nie podlegają ochronie autorsko prawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.W konsekwencji zatem, w takim przypadku, jeżeli działalność twórcy wykonywana jest w warunkach określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie norma procentowa kosztów uzyskania przychodów określona w art. 22 ust. 9 pkt 4 tej ustawy w wysokości 20%.Jeżeli twórca nie spełnia warunków, o których mowa wart. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jego dochód ustala się na podstawie zapisów w księdze przychodów i rozchodów lub w księgach rachunkowych, przyjmując faktycznie poniesione i udokumentowane koszty uzyskania przychodów.