P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/415-57/05/R1

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.06.2005, sygn. PD/415-57/05/R1, Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.03.2005 r. (data wpływu 25.04.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w części dotyczącej ewidencjonowania w księdze przychodów i rozchodów zakupu środków czystości.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportowych, mycia i sprzątania opodatkowaną na zasadach ogólnych.
W piśmie zwrócił się Pan z zapytaniem czy zakup środków czystości winien być wpisywany w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów t. j. zakup towarów handlowych i materiałów wg. cen zakupu czy w kolumnie 14 - pozostałe wydatki?

Po analizie stanu faktycznego tut. Organ uznał, iż jest Pan uprawiony do złożenia wniosku o wydanie interpretacji, a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub skarbowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Rozporządzenie Min. Fin. z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz. U. nr 152 poz. 1475 ze zm.) kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych (ust. 10 w/w objaśnień).
Przez towary handlowe należy rozumieć wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym - § 3 pkt 1 lit. a w/w rozporządzenia.
Materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi - § 3 pkt 1 lit. b w/w rozporządzenia.Materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości - § 3 pkt 1 lit. c w/w rozporządzenia.
Zatem zakup środków czystości winien być wpisywany w kolumnie 10 jako zakup materiałów pomocniczych wg. cen zakupu.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika (następcy prawnego podatnika) osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze