Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie na podstawieart. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 1997 roku, Nr 137, poz. 926 z późn. zmianami ) w odpowiedzi na złożone w dniu 24 sierpnia 2004 roku zapytanie (uzupełnione dnia 22 września 2004 roku) informuje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego następująco:
Zapytanie dotyczy opodatkowania wypłat z tytułu umów o dzieło zawieranych z obywatelami Ukrainy - artystami, uczestnikami festiwalu muzycznego, przy czym festiwal, a tym samym wynagrodzenia pieśniarzyi muzyków byłyby finansowane ze środków przekazanych Towarzystwu dlaNatury i Człowieka - jako realizatorowi festiwalu przez: Wojewódzki FunduszOchrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Fundację ...., Fundację Wspomagania Wsi oraz holenderską Fundację ..... ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy od rządu holenderskiego.
Zgodnie z przepisami art.13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 rokuo podatku dochodowym od osób fizycznych ( tj. Dz.U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 z późn. zmianami) za przychody z samodzielnej działalności uważa się również przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej.
W świetle postanowień art. 3 ust. 2a w/w ustawy o podatku dochodowym, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium RP na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium RP.
W przypadku podatników objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym, o którym mowa powyżej, sposób opodatkowania przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej określa art. 29 ust.1 pkt 1 powołanej ustawy , zgodnie z którym podatek dochodowy od w/w dochodów uzyskanych na terytorium RP , pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a krajem będącym miejscem zamieszkania podatnika ( art. 29 ust. 2 ustawy ).
Kwestię opodatkowania tego typu przychodów uregulowano w art.14 i 17 podpisanej w dniu 12 stycznia 1993 roku Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnegoopodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku ( Dz.U. Nr 63, poz. 269 i 270 z 1994 r.).
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu, obejmującego m.in. samodzielnie wykonywaną działalność artystyczną, albo z innej działalności o samodzielnym charakterze podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swojej działalności.
Jednakże, bez względu na powyższe postanowienia, dochód uzyskanyprzez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego ,jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym zakresie działalności w drugim umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Dochód ten jednak będzie zwolniony od opodatkowania w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność artysty lub sportowca jest wykonywana, jeżeli ta działalność jest finansowana w istotnym stopniuz funduszy publicznych tego Państwa lub Państwa drugiego, lub jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie zawartej między Umawiającymi się Państwami umowy o współpracy kulturalnej.
Zatem, z powołanych przepisów wynika, że przychody artystówposiadających miejsce zamieszkania na terenie Ukrainy mogą być opodatkowane w Polsce bądź na Ukrainie.
Przychody te będą opodatkowane w Polsce, jeżeli otrzyma je artysta przybyły do Polski na występy nieobjęte
współpracą kulturalną, bądź działalność ta nie będzie finansowana z funduszy publicznych Polski lub Ukrainy.
W takim przypadku płatnik, wypłacając takie wynagrodzenie, zgodnie z przepisami art.41 ust.4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zobowiązany pobrać od tych wypłat zryczałtowany podatek dochodowyoraz w myśl art. 42 ust. 1 w/w ustawy, i przekazać go w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika , przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru- PIT-8A.
Ponadto, zgodnie z art.42 ust.2 pkt 2 w/w ustawy w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym płatnik jest obowiązany przesłać artystom oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imienne informacje o wysokości przychodu na formularzu IFT-1R.
Natomiast, w kwestii finansowania wypłat dla zagranicznych artystów ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, informuję,że po spełnieniu warunków określonych w ustawie o podatku dochodowymod osób fizycznych, dochody te mogą korzystać ze zwolnienia, o którymmowa w art.21 ust.1 pkt 46 ustawy, jeżeli :
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowychlub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwojutechnicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów,właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu
finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy obejmuje wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy oraz wynagrodzenia innych podatników, którzy w ramach innych umów niż umowa o pracę (np. umowa zlecenie, umowa o dzieło), bezpośrednio realizują cel pomocowy.Ponadto ważne jest by wypłata wynagrodzeń była faktycznie finansowanaze środków pomocowych, a nie realizowana z innych środków, a następnierefinansowana ze środków pomocowych.
Interpretacji udzielono na dzień 24 września 2004 roku.